Teejuht talv 2025

VESI

LÕPUTÖÖ

Foto: MindChip

Eesti Mereakadeemia bakalaureusetöö “Autonoomsed robotlaevad õlireostuse tõrjeks: kulutõhususe ja tõhususe analüüs”. Juhendaja: Heigo Mõlder , PhD

Balti Laevaremonditehase käsutuses on Eesti kapitalil põhineva kõrgtehnoloogilise idufirma MindChipi arendatud autonoomne robotlaev MC4001, mis täidab sadamakoristaja rolli: suudab avastada ja likvideerida õlireostust või filtreerida vees ujuvat prügi.

Autonoomsed robotlaevad õlireostuse tõrjeks: kulutõhususe ja tõhususe analüüs Töö eesmärk oli analüüsida autonoomsete laevade ja seadmete rakendatavust nafta- ja õlireostuse avastamisel ning likvideerimisel, võrrelda nende tõhusust traditsiooniliste meetoditega ning pakkuda välja soovitusi autonoomsete süsteemide laiemaks kasutamiseks Eesti vetes ja sadamates. Kas ja millises ulatuses suudavad autonoomsed robotlaevad pakkuda kuluefektiivsemat ja tõhusamat lahendust võrreldes traditsioonilise mehitatud õlireostuse koristamisega?

erekeskkonna kaitse on muutumas üha olulisemaks nii M globaalsel kui ka regionaalsel tasandil. Üheks peami- seks keskkonnariskiks on nafta- ja õlireostus, mille likvi- deerimine nõuab kiiret, tõhusat ja turvalist tegutsemist. Teema aktu- aalsust rõhutavad hiljutised suurõnnetused maailmas ning asjaolu, et Läänemeres leidub sadu potentsiaalselt lekkivatest laevavrakki- dest pärinevaid ohukohti. Samal ajal pakub tehnoloogia areng uusi

võimalusi, mille seas on eriti silmapaistvad autonoomsed laevad ja robotiseeritud lahendused reostuse avastamiseks ja koristamiseks.

Teema uudsus seisneb autonoomsete süsteemide rakendamise võimalustes õlireostuse likvideerimisel, valdkonnas, kus siiani on domineerinud mehitatud operatsioonid. Autonoomsete laevade ja seadmete kasutuselevõtt võiks muuta reostustõrje kiiremaks, oda-

40

TEEJUHT / NR 16

Powered by