Teejuht talv 2025

uroopas unikaalne mobiilne katselabor võimaldab korral- E dada teste seal, kus töötab kliendi arendusmeeskond või kus sõiduk reaalselt kasutusele võetakse. Tänu sellele on testimine võrreldes statsionaarsete laboritega paindlikum ja sood- sam. „Klassikalistes, statsionaarsetes katselaborites on isejuhtivate sõi- dukite tehnoloogia testimine pigem jõukohane vaid suurtele ette- võtetele. Metroserdi eesmärk on teha testimine kättesaadavaks ka väikestele ja keskmise suurusega arendajatele. Nii toetab katse- labor siinsete tehnoloogiaettevõtete ekspordivõimekust ning panustab ka turvalisema tulevikuliikluse kujundamisse Eestis,“ ütles Metroserdi autonoomsete sõidukite valdkonna juht Taaniel Tigas labori avamisel. Labori vastu tunnevad huvi ka välismaised sõiduki- ja komponendi- tootjad, kelle silmis on Eesti tugevuseks paindlik regulatsioon, vähene bürokraatia ja kliima. Eesti neli aastaaega ja pidevalt muu- tuvad teeolud on autonoomsete sõidukite maailmas väärtuslik katsekeskkond. Põhja-Euroopa turule suunduvate sõidukite puhul on erinevates ilmastikuoludes testimine möödapääsmatu ja Eestis on ettevõtetel seda väga mugav teha. Taaniel Tigas tõi ka välja, et Eestis on Transpordiamet olnud väga toetav ja abistav partner.

Labori vastu tunnevad huvi ka välismaised sõiduki- ja kompo- nenditootjad, kelle silmis on Eesti tugevuseks paindlik regulatsioon, vähene bürokraatia ja kliima.

Transpordiamet loodab vastastikku kasuliku koostöö jätkumisele. Metrosert on alustanud labori akrediteerimisprotsessi, et saada Transpordiameti tunnustatud tehniliseks teenistuseks, mille testi- tulemused on võrdsed teiste Euroopa laborite omadega. Uus tase katsetamise kvaliteedis Labori varustus võimaldab taasesitada katseks loodud liiklussimu- latsiooni täpselt ja ükskõik kui mitu korda – näiteks jalakäija, jalg- ratturi, looma või teise sõiduki ootamatut ilmumist või teise sõiduki äkkpidurdust. Laboris kasutatakse Austria tootja 4activeSystems robotkandureid, mis liiguvad vajadusel ja ideaaltingimustes kuni 100 km/h. Robot- kandurite ja spetsiaalsete mannekeenide abil on võimalik imiteerida kümneid erinevaid liiklejate tüüpe alates lapsest ja tõukeratturist kuni metslooma, mootorratturi ja täismõõtmetes sõiduautoni. Tehnoloogia abil saab labor testida sõiduki käitumist potentsiaalselt liiklusohtlikes olukordades ning vajadusel korrata sama katset täp- selt samadel tingimustel seni, kuni autonoomne sõiduk saavutab vajaliku ohutustaseme. Metroserdi teostatud mõõtmine on sisen- diks Transpordiametile otsustamiseks, kas sõiduk on piisavalt ohutu liiklusesse lubamiseks. Autonoomsed sõidukid on tulevik Metroserdile teadaolevalt alustavad esimesed täisautonoomsed sõidukid Euroopas robot-takso kommertsteenuse osutamist 2026. aasta aprillis Saksamaal. Tegu ei ole enam piloot- ega demo- projektiga autonoomses sõidus – robot-taksoteenust plaanitakse pakkuda kolme linna väiksemates piirkondades, mõnekümnest autost koosnevate autoparkidega. „Autonoomsete sõidukite kasutuselevõtt sõidujagamis-, robot- takso- või kullerteenusena laieneb Euroopas lähiaastatel. Euroopa Liidu ülene regulatiivne raamistik on loodud, lisandumas on raken- damise praktikad. Metroserdi autonoomsete sõidukite labori näol loome Eestisse riikliku pädevuse, mis aitab tagada liiklusohutust isejuhtivate sõidukite liiklusesse integreerimisel,“ selgitas Metro- serdi rakendusuuringute keskuse autonoomsete sõidukite vald- konnajuht Taaniel Tigas.

Transpordiameti jaoks on katselabor oluline koostööpartner

Transpordiamet on Eestis tüübikinnitusasutus ja ka registreerimis- asutus, kes vastutab selle eest, et uued sõidukitüübid vastaksid kõigile kehtivatele nõuetele ja oleksid liikluses kasutamiseks ohu- tud. Transpordiameti sõidukite tehnoosakonna juhataja Jürgo Vahtra ütles avamisel, et tal on väga hea meel, et Metroserdil on olemas ise- juhtivate sõidukite testimiseks vajalikud teadmised ja varustus ning et nende katsetused keskenduvad Euroopa Liidus kehtivatele auto- noomsete sõidukite nõuetele. Vahtra selgitas, et Euroopas on autonoomsete sõidukite puhul kaks probleemi. „Esimene probleem on tehniline – oluline on tagada sõi- duki tehniline võimekus juhita sõita ja selliste sõidukite katsetamist suudavad praegu usaldusväärselt teha ainult mõned liikmesriigid. Teine probleem on juriidiline – Euroopa seadusandlus on juhikeskne ja ei luba juhita autosid tänavatele. Ka Eesti liiklusseadus nõuab liikluses osalevas sõidukis juhi olemasolu, küll on aga seaduses klausel, et juht ei pea olema istekohal. Viimane tingimus võimaldab Eestis inimjuhiga kaugjuhitavate sõidukite kasutamist“. Transpordiameti jaoks on Metroserdi rakendusuuringute keskuse autonoomsete sõidukite labor oluline koostööpartner, kes abistab isejuhtivate sõidukite ohutuse ja nõuetele vastavuse tuvastami- sega. Labori katsetulemuste alusel saab Transpordiamet väljastada täisautomatiseeritud sõidukite automaatsõidusüsteemi tüübikinni- tused sõidukitele, mis kehtivad kõikides Euroopa Liidu liikmes- riikides.

59

TEEJUHT / NR 16

Powered by