Teejuht talv 2025

MAA

Foto: Martin Siplane / Transpordiamet

Foto: Transpordiamet

Uus liiklusohutusprogramm pöörab tähelepanu jalgrataste liiklusreegite ajakohastamisele.

Taristu, kiirused, sõidukid ja liiklejad peavad moodustama terviku, mis andestab paratamatud inimlikud eksimused.

Ÿ surma, vigastuse ja raske vigastusega lõppenud liiklusõnne- tuste andmete täielikku registrit; Ÿ reaalajas liiklusvoo ja nutikate sõidukite kogutavaid käitumise andmeid; Ÿ teede ohutusauditeid; Ÿ automaatseid taristu seisukorra ja riskikohtade seireid; Ÿ kogukondade tagasisidet.

Ohutu liikleja on süsteemi nõrgim ja tähtsaim lüli LOP35 tõstab fookusesse inimese. Mitte süüdistava sõrmena, vaid keskkonna nõrgimana, keda süsteem peab kaitsma. Seetõttu pööratakse tervikuna senisest suuremat tähelepanu: Ÿ laste kooliteede turvalisusele; Ÿ eakate juhtimisvõimekuse ja liikumise eripäradele; Ÿ jalgrataste ja mikrosõidukite liiklusreeglite ajakohastamisele; Ÿ juhtide vaimsele ja füüsilisele tervisele; Ÿ ohutusvarustuse tegelikule kasutamisele; Ÿ kõrvaliste tegevuste vähendamisele. Töösõit on eraldi kriitiline teema: üle kolmandiku liiklussurmadest juhtub olukorras, kus sõidukit kasutatakse tööülesande täitmisel. Tööandjate roll vastutuse ja ohutuskultuuri kujundamisel tõuseb seetõttu uuele tasemele. Andmed, mitte aimdus, on ohutuse uus standard Praegu teame iga hukkunut, ent me ei tea kõiki vigastatuid. Haiglate ja politsei andmevood ei ühti ja see tekitab pimeala, mis pidurdab liiklusohutuse tõhusat juhtimist. LOP35 näeb ette terviklikku andme- süsteemi, mis sisaldab:

Ohutus ei tohi olla tagajärgede likvideerimine. Ohutus peab olema prognoos, ennetus ja teadmine.

Majanduslikult on ohutus alati tasuv Programmi esimese nelja aasta maksumus on 85 miljonit eurot. Vastandame sellele kulule reaalsed kahjud: iga liiklussurm maksab ühiskonnale üle kolme miljoni euro, iga vigastus üle 40 000 euro. Kui LOP35 eesmärgid saavutatakse, hoiab Eesti järgmise kümnendi jooksul kokku ligi 800 miljonit eurot ja mis veel olulisem, sadu inim- elusid. Ohutus ei ole luksus, vaid liiklussüsteemi funktsionaalsuse tuum. Turvaline liikumine on jätkusuutlikkuse näitaja, mis loob stabiilse, ennustatava ja konkurentsivõimelise majanduse. Kokkuvõte: ohutus ei ole kontroll, vaid hoolimine LOP35 on ühiskonna valik elude kasuks. Küsimus ei ole selles, kas saame endale lubada ohutusse panustamist, vaid selles, kas saame lubada tegemata jätmist. Turvalisem Eesti ei sünni iseenesest. See sünnib siis, kui riik, ette- võtted, kogukonnad ja liiklejad võtavad vastutuse ning igaüks meist küsib: „Mida saan mina teha?“ Sest liiklusohutus algab meist endist.

Taristu, kiirused, sõidukid ja liiklejad peavad moodustama terviku, mis andestab parata- matud inimlikud eksimused.

62

TEEJUHT / NR 16

Powered by