Ain Alvela , Teejuhi kaasautor
tulenevaid kohustusi. Kui lennuväljade üle tehtav järelevalve on üldi- selt arusaadav, seda tehakse sertifikaati omavate lennuväljade ja maandumisväljakute üle ning siin on kindlad kriteeriumid, millele need peavad vastama, siis lennuliiklusteeninduse puhul hõlmab Härmi osakonna tegevus endas tervet rida erinevaid teenuseid. Näi- teks lennujuhtimisteenus, side-, seire- ja navigatsiooniteenus, lennu- meteoroloogiateenus, lennundusteabeteenus, samuti õhuruumi korraldamine, mis kätkeb endas muu hulgas ka eriti viimasel ajal aktuaalset lennupiirangualade kehtestamist. Tegevuse ja vastutusala ampluaa on lai ja eks see ole ka põhjus, miks ajakirjanikud on viimastel aastatel küsinud Eve Härmilt kom- mentaare väga erinevate juhtumite korral, alates Venemaa lennukite õhuruumi piiride rikkumisest, lõpetades tuulegeneraatorite paigu- tuse ja tähistamisega. „Tõepoolest, meie osakonna ülesanne on üle vaadata ka lennu- väljade lähiümbruse ja lennukoridoride ehitusprojektid. Hindame nende mõju lennuliiklusele, lisaks käivad meie töölaualt läbi kõik rohkem kui 45 meetri kõrgused ehitised, mida ükskõik kus Eestis soovitakse rajada,” kirjeldab Härm. „Valdavalt ongi need tuulikud ja mobiilimastid. Näiteks Tallinnas jälgime, et üle linna kulgevale lennu- koridori alale ei rajataks lubatust kõrgemaid ehitisi.” Kontroll vigu läbi ei lase, õnnetuste taga on enamjaolt inimlik eksitus Praegu ei puuduta tema osakonna tööd sertifitseerimata eralennu- väljade tegevus, mis tähendab, et neid otseselt ei kontrollita. Küll aga peab ka nendel, sageli vaid teatud kohandustega muruplatsidel toi- muv lennutegevus vastama nõuetele ja nende täitmist saab Trans- pordiamet kontrollida. Siiski on küpsemas plaan, et kehtestada ka eralennuväljadele siseriiklikud minimaalsed nõuded, millele need kindlasti vastama peavad. Seevastu sertifitseeritud lennuväljadel, mida on Eestis praegu üheksa, kontrollitakse, kas lennuvälja taristu, seadmed, vahendid ning lennuvälja käitamisprotseduurid tervikuna vastavad kehtesta- tud nõuetele. Lisaks hoolitsetakse selle eest, et lennujuhid oleksid pädevad. Kontroll lennunduse üle, olgu siis õhus või maal, on range ja põhjalik, aga ometi aeg-ajalt juhtub ikka ka õnnetusi. Eve Härm on seda meelt, et õnnetused juhtuvad enamjaolt siis, kui paljud erinevad halvad asjaolud kokku satuvad. Ka üldised turvanõuded ja kontroll nende
Kui töökollektiivis nimetatakse kedagi ettevõtte raudvaraks, siis peetakse silmas, et tegemist on pikaaegse, häid inimestevahelisi suhteid luua ja hoida oskava, professionaalse ja igas mõttes edumeelse töötajaga. Just niimoodi vaadatakse Transpordiametis Eve Härmile , kelle ülesandeks on Eestis toimuva lennuliikluse ohjes hoidmine. ääne-Virumaalt pärit Eve Härm on lennunduses tegev olnud L juba ligi veerand sajandit, sellest viimased paarkümmend aastat Lennuametis ja pärast selle reorganiseerimist Trans- pordiametis, kus ta praegu on lennuliiklusteeninduse ja lennuväljade osakonna juhataja. Lisaks kuulub ta tööandjate esindajana lennu- akadeemia lennuliiklusteeninduse ja lennuliiklusteenuste (ATS) õppekava nõukogusse. Kolleegid iseloomustavad teda tööalaselt kui võimekat, põhjalikku ja pädevat juhti, kaastöötajana aga kui sõbralikku ja osavõtlikku inimest. Ühesõnaga – heade liidriomadustega powerwoman . Tema igapäevaste tööülesannete hulka kuulub lennuliikluse korraldamise ja aeronavigatsiooniteenuste osutajate ja lennuprotseduuride välja- töötajate järelevalve ning lennuväljade, kopteriväljakute ja aero- navigatsiooniseadmete käitamise vastavuse kontrollimine. Samuti teeb tema juhitav osakond järelevalvet lennujuhtimiskoolitajate üle, teostab nende sertifitseerimist ning annab välja lennujuhtide litsent- se. Järjest enam päevakorda tõusev töösuund on lennunduse kesk- konnakaitsealane järelevalve. Hulk lennunduse järelevalvest koondub ühte osakonda Eve Härm mäletab, et soovis juba noores põlves lennujuhiks õppima minna ja kui selleks õige aeg saabus, siis ta toonasesse Tartu Lennukolledžisse siirduski. Sellel ei olnud mingeid erilisi ajendeid, lihtsalt sisetunne, et see on just see õige eriala, mis huvi pakub ja kindel tahtmine. Ja mida rohkem ta lennujuhtimise temaatikasse sügavuti tungis, seda enam süvenes ka veendumus, et on valitud õige ala, millega tegeleda ning kus karjääri teha. Juba õpingute ajal asus Eve Härm alguses lennujuhina tööle Kures- saare lennuväljal, seejärel siirdus toonasesse Lennuametisse. Õppimise kõrvalt tööl käimine venitas hariduse omandamise kaks aastat plaanitust pikemaks, nii et kooli lõpetas ta 2006. aastal. Praeguse töö ühine suur nimetaja on hoolitsemine selle eest, et lendamine oleks ohutu ja kõik selle valdkonnaga tegelevad asutu- sed järgiksid nii ohutuse kriteeriumeid kui ka kõiki muid seadustest
„Tallinnas jälgime, et üle linna kulgevale lennukoridori alale ei rajataks lubatust kõrgemaid ehitisi.” Eve Härm
73
TEEJUHT / NR 16
Powered by FlippingBook