Teejuht talv 2025

tagust kokkulepet jõuda aastaks 2050 kliimaneutraalse lennundu- seni. Tugevamat toetust pälvisid kõik kliimamuutustega kohanemi- seks vajalikud tegevused, sh võeti kohustused täpsemateks prakti- listeks sammudeks CORSIA ja ACT-SAF programmide kaudu. Ees- kätt hõlmab see kogu ärilist lennundust ja emissioonide üle arve- pidamist ning selle alusel kompenseerimismeetmete kasutamist, aga ka kestlike lennukikütuste kasutamise laialdast kohustust lähi- tulevikus. Euroopa jaoks tervikuna oli assamblee tulemus edukas, sest kõik nõukogusse kandideerinud riigid said edukalt valitud, sh NORDICAO liige Taani, kes asub Islandi asemel juhtima ka meie ühist NORDI- CAO kontorit Montréalis, alternatiivse liikme koha võttis üle Norra. Assamblee kahe nädala ajakava oli tihe, kuna varahommikuid ja ka õhtuid saatsid igapäevased koordineerimiskohtumised Euroopa Komisjoniga info ja positsioonide vahetamiseks. Meeleolu tõstsid esimesel töönädalal nõukogusse kandideerijate korraldatud vastu- võtud, kellest torkas silma Qatari ülivõrdes uhkeldav kogunemine või brittide traditsiooniline hommikusöök. Assambleel soodustati osa- lejate läbikäimist ka muul viisil, nt soovijatel oli võimalik töistest tegemistest vabal pühapäeval osaleda ka ICAO kõnni- ja jooksu- üritusel (ingl Friendship Run ). Eesti esindajad paistsid silma sisuliste sõnavõttudega nii assam- blee avamisel kõnelejate seas kui ka komisjonides, samuti toega NORDICAO-le ja partneritele. Märkimist väärib ka hea koostöö taanlastega, kelle esindaja kaasati assamblee viimasel päeval dele- gatsiooni Eesti huvisid kaitsma ja lauda täitma juhuks, kui assam- blee üle kokku lepitu ajalimiidi oleks läinud. HEA TEADA Venemaa oli ICAO nõukogus alates 1991. aastast, kuid kaotas esma- kordselt koha 2022. aastal ega saanud toetust üheski kolmest valimis- voorust ka 2025. aastal. ICAO nõukogu koosneb 36 liikmest, kes valitakse kolmeks aastaks orga- nisatsiooni sisulist tööd juhtima. Aastateks 2025–2028 osutusid nõu- kogusse valituks mitmed Euroopa riigid, sh Taani, Hispaania, Itaalia, Prantsusmaa, Saksamaa ning Poola, samuti Suurbritannia ja Šveits. ICAO strateegiline visioon on null hukkunut, kliimaneutraalsus ja sektori kasv. Praktikas tähendab see eesmärki suurendada lennutranspordi ohu- tust, vähendada heitmeid, kiirendada kestlike lennukütuste kasutusele- võttu ning arendada uusi tehnoloogiaid, sealhulgas mehitamata lennun- dust ja digitaalseid lennuliikluse lahendusi. Assamblee ülesanded Konventsiooni artikkel 43 nimetab lennunduse katusorganisatsiooni peamiseks kehaks assamblee, lisaks ka nõukogu, mis assamblee vahelistel perioodidel sisuliselt tööd korraldab. ICAO 193 liikmesriigi jaoks on olulisim see, et igaühel on võrdne õigus olla esindatud assamblee istungitel ja igal osalisriigil on nõukogu liikmete valimisel üks hääl. Assamblee tähtsamate ülesannete hulka kuulub muuhulgas otsuste langetamine, mis esitatakse nõukogu aruannete ja ettepanekutena ning mis võib kaasa tuua ka konventsioonide muudatusi. Loomulikult tuleb täita ka funktsionaalseid kohustusi, sh hääletada aastaeelarve üle ja määrata organisatsiooni rahalised korraldused.

Enam kui 100-aastane Chicagos sõlmitud rahvusvaheline tsiviillennunduse konventsioon.

ssamblee toimumise sätestab enam kui 100 aasta vanune A rahvusvahelise tsiviillennunduse konventsioon. Peetud arut- elude ja hääletuste tulemusel oli kolm suuremat saavutust: 1. Venemaa jäi taas nõukogust välja Eesti jaoks oli võtmetähtsusega eesmärgiks korrata 2022. aastal saavutatud tulemust ning vältida konventsiooni aluspõhimõtteid ja tingimusi rikkuva idanaabri saamist ICAO nõukogusse. Venemaa kandideeris ootamatult kõigis kolmes nõukogu valimise voorus, kuid iga järgmine hääletus tõi neile aina väiksema häältesaagi. Oluli- ne on lisada, et kolmandik ICAO liikmetest andis neile sellegipoolest toetava hääle. 2. Konventsiooni rikkujatega seotud tegevuste hukkamõistmine Teise suure eesmärgina oli vajalik saavutada konsensus mõist- maks hukka Venemaa, Valgevene ja Põhja-Korea faktiliselt tõenda- tud tegevus õhuruumi reeglite rikkumisel. Eesti jaoks seostub see satelliitsignaali tahtliku häirimisega ja sellega tsiviillennundusele põhjustatud oluliste mõjudega. Tegevustele eelnes mitmeid aval- dusi ja kohtumisi ICAO nõukogu tasemel, samuti tööd koostöös Välisministeeriumiga Rahvusvahelise Telekommunikatsiooni Liidu juures, mis aitas probleemidele Läänemere piirkonnas tähelepanu juhtida. Pikemas perspektiivis vaidlused muidugi jätkuvad, ent sisuliselt on selle tulemuse põhjal võimalik kasutusele võtta ka järgmisi meet- meid, mis sisult muidugi ei ole samaväärsed ega teise riigi õhuruumi kasutamist häirivad.

3. Toetus Euroopa ühistele prioriteetidele Kehtima jäid kõik kliimaga seotud eesmärgid, sh korrati kolme aasta

79

TEEJUHT / NR 16

Powered by