mide klassifitseerimiseks, selle eesmärk on tagada, et autonoom- suse kasv toimub kontrollitult. Hinnatakse ohutust, riske, autonoom- sustasemeid ja arendusprotsesse,“ rääkis ta. Lennunduses ei saa tugineda ainult üldistele tehisaru nõuetele: oluline on ohutus ning täpselt määratletud riskijuhtimine. „Loomisel on tehisaru usaldusväärsuse teatis (ingl Notice of Proposed Amend- ment , NPA), mis võimaldab tehisarusüsteeme hinnata võrdselt, sõltumata sellest, kas need on mõeldud pilootide toetamiseks, lennujuhtimiseks või autonoomseteks protsessideks,“ selgitas Solar. Tugi uuenduste arendamiseks EASA-s on loodud ka uus uurimis- ja innovatsiooniosakond, et julgustada üleminekut uutele tehnoloogiatele nagu elektrilennun- dus või vesinikkütus. „Riiklikke lennuameteid ja tööstuseid toeta- takse näiteks pilootprojektide ja katseplatvormide kaudu,“ rääkis Solar. Olulise rolli saavad sel teekonnal nn lennunduse regulatiivsed testalad – kontrollitud keskkonnad, kus ettevõtted saavad oma uuenduslikke tehnoloogiaid ja teenuseid päriselu tingimustes katse- tada. Innovatsioon toob lennundusvaldkonda uusi võimalusi: kiirem areng, turvalisemad tehnoloogiad, uued ärimudelid ja väiksem kesk- konnajälg. Samas hoiatas Solar ka riskide eest, milleks on liigsed kompromissid ohutusküsimustes, innovatsiooni surve tõttu tekki- nud ressursside nappus järelevalves või risk, et mõni ettevõte saab ebaõiglase eelise, samuti turu killustumine. Seetõttu püütakse testalad ja innovatsiooniprogrammid disainida nii, et ohutusnõuete ajutise leevendamise mõju oleks minimaalne, samas õppimisvõimalus võimalikult suur. Kui lahendusi esmalt kontrollitud keskkonnas katsetada, koguda andmeid ja mõista riske, saab kehtestada paremad ja realistlikumad ohutusnõuded. Eesmärk on muutusi kontrollitult ja andmetele tuginedes toetada. „Mida rohkem on meil uute tehnoloogiatega kogemusi, seda täpse- malt saab uusi reegleid kujundada. Selline lähenemine aitab vältida olukorda, kus reeglid pidurdavad uuendusi või ei kata riske,“ sõnas Solar.
uroopa Liidu Lennundusohutusameti (ingl European E Union Aviation Safety Agency, EASA) jätkusuutlikku- se, teaduse ja innovatsiooni osakonna juht David Solar tutvustas Eesti Lennuakadeemia lennundusseminaril põhimõtteid, mille alusel tehisaru ja innovatsiooni lennun- dusse integreerida. „Tehisaru ja innovatsioon on Euroopa lennundusest, selle ohutusest ja konkurentsivõimest lahutamatud,“ osutas Solar. „Seetõttu on EASA fookuses tehisaru kasutamise raa- mistikku ja regulatsioone täpsustav töö.“ Tähelepanu keskmes on erineva keerukusega tehisaru- süsteemid alates inimese tegevust toetavatest tööriistadest kuni täiustatud autonoomsete otsustussüsteemideni. Süs- teemid on jaotatud mitmeks tasemeks ning iga taseme juures määratakse kindlaks, kui palju otsustusõigust jääb inimesele ja kui palju masinale. „Kõrgematel tasemetel saavad tehisarusüsteemid teha iseseisvaid otsuseid. Neid kasutatakse näiteks pilootide töö toetamiseks, riskide hinda- miseks või tehniliste protsesside automatiseerimiseks,“ selgitas Solar. „Automatiseeritud otsused võivad mõnes olukorras toimida otsese järelevalveta, ent mida autonoom- sem on süsteem, seda olulisem on selle põhjalik hindamine ja tõendatud usaldusväärsus.“ Seega on uue lähenemise keskne põhimõte proportsio- naalsus: mida suurem risk või autonoomia, seda põhjalikum peab olema kontroll. Lisaks on plaanis võimaldada lahen- dusi, kus tehisarusüsteem töötab paralleelselt reaalse süsteemiga, et seeläbi koguda andmeid ja täiustada algo- ritme. Solar rõhutas, et tehisaru kasutamine lennunduses peab vastama nii Euroopa Liidu tehisintellekti määrusele kui ka EASA nõuetele. „Pannakse kokku raamistik tehisarusüstee-
Lennundus liigub pöördumatult digitaalsema, intelligentsema ja kestlikuma tuleviku suunas. David Solar
87
TEEJUHT / NR 16
Powered by FlippingBook