MAA
AS Teede Tehnokeskus on teetaristu valdkonnas insenertehnilisi teenu- seid osutav äriühing, kelle missiooniks on luua teadmist ja uusi lahendusi teetaristu arendamisel ja haldamisel. Ettevõte tegutseb edukalt avatud turu tingimustes ja otselepingud riigiga puuduvad. Ettevõtte käive on 3,5 miljonit eurot ja töötajaid 53. Teenuseid osutatakse lisaks Eestile veel Lätis, Leedus ja Saksamaal.
Ylle Rajasaar , Teejuhi kaasautor
iigitee nr 9 Ääsmäe–Haapsalu–Rohuküla Laitse rist- R miku adaptiivse kiiruspiirangu süsteemi toimivuse uuring väärib tähelepanu, sest tegemist on Eesti jaoks uudse lahendusega: varasem teadmine kohanduva info- jagamise sihipärasest toimivusest puudub. Laitse on alles teine maanteeristmik, kuhu uus süsteem paigaldati. Adaptiivne kiiruspiirangu süsteem tuvastab induktiivanduri- tega kõrvalteelt saabuva või peateel vasakpöördele asuva sõi- duki ning kehtestab muutuvteabega liiklusmärgil madalama piirkiiruse. Samuti kehtestatakse madalam piirkiirus koos asjakohase märgiga, kui teed asub ületama kergliikleja. Automaatsüs- teem lõpetab piirangu, kui sõiduk on ületanud ka järgmise anduri või möödub etteantud aeg viimasest tuvastusest. Kiirust piiratakse vajadusel, mitte kogu aeg Adaptiivse kiiruspiirangu süsteem tähendab seda, et kiirust piiratakse ainult siis, kui seda on tegelikult vaja. Ristmike puhul on kiirus piiratud näiteks juhul, kui kõrvalteelt on sõiduk tulemas või jalakäija ületab teed. Kui ristmik on tühi, siis kehtib tavapärane kiiruspiirang 90 kilomeetrit tunnis. Süsteemi toimi- mise aluseks on erinevad andurid tee sees ja ümbruses ning muutuva teabega liiklusmärgid. Laitse ristmikul on teekatte sees sõidukeid tuvastavad induk- tiivandurid ja jalakäijate-jalgratturite tuvastamiseks termo- kaamera, mis annavad infot süsteemi ajule märkide juhtimi- seks. Laitse on teine maanteeristmik, kuhu selline süsteem pai- galdatud on. Esimene oli Kasti ristmik Tallinna–Pärnu–Ikla teel. Nende kahe ristmiku vahel on üks oluline erinevus – ni-
melt oli Kasti ristmikul enne süsteemi paigaldamist 70 km/h piirang, Laitses 90 km/h. Ühel juhul tähendab muutuv piirang harjunud piirkiiruse tõstmist, teisel langetamist. Lisaks on Laitse ristmikul esmakordselt Eestis rakendatud kiiruste juhtimist lähtu- valt jalgratta- ja jalgtee liiklusest. Uuringu olulisim tulemus: tulemust ei ole Adaptiivse kiiruspiirangu süsteemi näol on tegemist Eesti jaoks täiesti uudse lahendusega ning eelnev teadmine selle sihipära- sest toimivusest puudub. Millist mõju võiks kohanduva liiklus- teabe andmine liikluses laiemalt avaldada, seda Teede Tehnokes- kus välja selgitada sooviski. Uuring kestis viis kuud. Sellest suurema osa võtsid andmete tööt- lemine ja analüüs. Välitööde hulka kuulus kiirusmõõturite ja videokaamerate paigaldus. Saadud andmestik seoti süsteemi logidega, et saada selgem pilt süsteemi tehnilisest toimivusest ja mõjust sõidukiirustele. Andmeanalüüsi käigus selgitati välja mõõdetud kiiruste erinevused 70 km/h ja 90 km/h piirangu korral. Kõige olulisem tulemus on sel korral tulemuse puudumine – sõidu- kiiruste vahe erinevus piiranguga ja ilma oli sisuliselt olematu. Samas näitas lõigu keskmiste sõidukiiruste pikk trend, et kohe
Selline näeb välja pilt arvutiekraanil: autojuhtidele kuvatakse vastavalt oludele sobiv piirkiirus.
Kõige olulisem tulemus on sel korral tulemuse puudumine – sõidukiiruste vahe erinevus piiranguga ja ilma oli sisuliselt olematu.
Foto: AS Teede Tehnokeskus
62
TEEJUHT / NR 9
Powered by FlippingBook