VASTASSUUND
Tallinna Tehnikaülikooli vilistlane Jan-Daniel Peterson
UURITAV SUUND
Foto: erakogu
PC tüüpi teelõigu skeem.
Kaherajalised maanteed on Eestis palju kõneainet tekitanud. Seda nii ebapiisava võimekuse kui ka ohutuse seisukohalt. Viimase viie aasta jooksul on ka liiklusohutuse näitajad liiklusohutusprogrammiga püstitatud eesmärkidest üha enam maha jäämas. Niisiis tasub teemat veidi laiemalt käsitleda. aherajaliste maanteede võimekuse hindamine ja prognoo- K situd liikluse alusel valitud maantee ristlõige on seni läh- tunud valdavalt aasta keskmisest ööpäevasest liiklussage- dusest (AKÖL ehk aasta jooksul vaadeldavat tee ristlõiget läbinud sõidukite arv jagatuna päevade arvuga aastas), mis viitab tegelike liiklusvoogude tekke, iseloomude ja eripärade tähelepanuta jätmi- sele. Seda eelkõige olukorras, kui AKÖL ületab 3000 autot ööpäevas piiri. Ameerika Ühendriikides on kasutusel mõiste „teenindustase” (ingl Level of Service , LOS), mida saab defineerida teenuse (siin: maantee võimekuse) kvaliteeti iseloomustava indikaatorina. Tee- nindustaset on erinevate arvutusmetoodikate alusel hinnatud USAs alates teise maailmasõja järgsest ajast nii tee ristlõigetel kui ka ristmikutüüpidel, mis on metoodikatena leidnud kajastamist ka Highway Capacity Manualis (edaspidi HCM). Nii on näiteks jõutud 2022. aasta lõpus väljaantud kaherajaliste maanteede arvutus- metoodikani (HCMi 7. redaktsioonis), mis erineb ülesehituselt vara- semast, sobides ka Eesti kaherajalisi maanteid hindama. Kohandatud kaherajaliste maanteede arvutusmetoodika uurib tee- lõiku, mis on liiklusvoost „välja lõigatud“ ehk uuritavat teelõiku läbib segamatu liiklusvoog, kus ei ole foore, suuremaid ristmikke ega teisi peatumist nõudvaid olukordi. Arvutused tehakse sõidusuundadele eraldi ning tasemed varieeruvad „A...F“, jäädes peamiselt vahemikku „A...E“. Taseme „F“ korral on eeldatud liiklussagedus tee läbilaskvu- sest suurem. Metoodika eristab kolme tüüpskeemi sõltuvalt sellest, kas eesmi- sest (aeglasemast) sõidukist on võimalik ohutult mööduda ning kas möödumine toimub sel juhul vastassuuna või pärisuunalise lisaraja kaudu. Teelõikude tüübid jagunevad järgmiselt:
VASTASSUUND
UURITAV SUUND
PZ tüüpi teelõigu skeem.
VASTASSUUND
UURITAV SUUND
UURITAV SUUND
PL tüüpi teelõigu skeem.
1. PC – möödasõidukeeluga (ingl Passing Constrained ) a) Füüsiline takistus: eraldusriba, keskpiire b) Liikluskorralduslik keeld: pidevjoon jm takistus c) Möödasõiduvõimalusega, kuid möödumist eessõitvatest sõidukitest lõigul ei esine. 2. PZ – möödasõiduvõimalusega vastassuuna kaudu (ingl Passing Zone ), st tagatud on ka möödasõiduks ohutud tingimused (nähta- vus, vaba teelõigu pikkus vastassuunas). 3. PL – lisarada möödasõiduks (ingl Passing Lane ), mille vaste Ees- tis on 2 + 1 teeosa üks lõik. Lähtuvalt HCMist peab lisarajaga tee- lõigu pikkus olema vähemalt 1,25 km.
NB! Üks ja sama teelõik võib metoodika kohaselt olla eri suundades erinevat tüüpi. Näiteks 2 + 1 teelõik, mis ühes suunas on PL ja teises
77
TEEJUHT / NR 9
Powered by FlippingBook