Teejuht sügis 2022

INTERVJUU

Alliansslepingu kasutamine võiks muuta avaliku raha eest tehtavate ehitustööde hankimise tulemuslikumaks ja kulutõhusamaks. Kogemuse saamiseks soovib Transpordiamet uut lepingutüüpi praktikas katsetada.

Sulev Senkel

BrainTeam OÜ allianss- hangete konsultant

Anti Palmi

Transpordiameti taristu ehitamise ja korrashoiu osakonna ida üksuse juhataja

Mis on allianssmudel? ulev Senkel (SS): Allianss tähendab, et lepingupooled vastu- S tavad projekti eest ühiselt ja teevad kõik, et selle õnnestumi- sele kaasa aidata. Soomes on alliansslepingud ulatuslikult levinud¹ ja juba nende üldosas on viidatud koostööle. Samamoodi sätestatakse ühine vastutus sillahanke tarbeks väljatöötatavas lepingus: „Teostame projekti innovaatiliselt, ühiselt, koostöös ja tõ- husalt nii, et see toetab kõiki pooli saavutama projekti parimat lõp- likku tulemust kõikides kokkulepitud eesmärkides ja võtmenäitaja- tes.“ Traditsioonilistes lepingutes püütakse pooltevahelisi suhteid väga täpselt kirjeldada ja seetõttu on seal sageli kogu protsessi pidur- davad konfliktid juba sisse kirjutatud. Ootamatu olukorra tekkimisel võtab lahenduseni jõudmine kaua aega ja kui projekti pooled ei tegutse ühtse meeskonnana, ei suudeta otsuseid kiiresti või üle- üldse langetada. See soosib olukorda, kus lepingupoolte eesmärk on sageli optimeerida projekti endale sobivalt, mitte panustada kon- kreetse projekti väärtuse loomisele. Alliansi mõte on aga algusest peale üksmeelne otsustamine. Eesmärk on jõuda juba lepingu sõl- mimisel ühiste põhimõtete leidmisel arusaamani, mis toetab eda- sistes protsessides kiiremat ja tõhusamat liikumist. Miks valiti katseprojektiks just Reiu jõge ületava Sindi–Lodja silla ehitus? Anti Palmi (AP): Ehitussektor on juba mõnda aega avaldanud riigile survet muuta avaliku raha eest tehtavate ehitustööde hankimine tulemuslikumaks ja kulutõhusamaks. Eeldatavasti on alliansstüüpi lepingute laialdasemast kasutamisest abi, kuid seni puudub Eestis asjaomane kogemus. Selle saamiseks tuleb uut lepingutüüpi prak- tikas katsetada. Et katsetamine oleks edukas, peab esimene projekt olema piisavalt mahukas, et turuosalistel tekiks tahtmine osaleda, ja piisavalt mõ- jus, et uut tüüpi lepinguga tekiks mingisugune kasutegur. Üle 130 meetri pikkuse silla ümberehitamine või asendamine võiks olla küllaltki ambitsioonikas projekt, mis pakub turuosalistele huvi ja tehnilisi väljakutseid uuendustegevuseks.

Et katsetamine oleks edukas, peab esimene projekt olema piisavalt mahukas, et turuosalistel tekiks tahtmine osaleda, ja piisavalt mõjus, et uut tüüpi lepinguga tekiks mingisugune kasutegur.

¹ Sulev Senkel 2021. Uued hankemudelid. Soomlaste julge kannapööre kannab vilja. – Teeleht nr 103, lk . 12–15

49

TEEJUHT / NR 3

Powered by