moodustamine või
kindlaks- määramine
Projekteerimine ja tööde planeerimine vastavalt tellija eesmärkidele
Joonis 2. Allianssprojekti ülesehitus
AP: Sel kevadel tabas ettevõtteid olukord, kus peaaegu hetkega kat- kesid paljude teedeehituseks vajalike materjalide tarneahelad ja lisaks polnud järsku enam võimalik ka materjalihinda prognoosida. Selleks ajaks oli Transpordiametil 2022. aasta eelarvest juba küm- nete miljonite eest hankeid tehtud ja töövõtjad olid teinud oma hankepakkumused hoopis teistsuguste eeldustega, mis ei vasta- nud tööde tegemisel enam tegelikkusele. Püüame töövõtjatele vastu tulla piirides, mida võimaldab riigihangete seadus ja ameti eel- arve. Näiteks tegime ettepaneku hüvitada töövõtjatele enne sõda sõlmitud lepingutes sätestatud tööde kallinemine kuni 4,6% ula- tuses lepingu maksumusest. Olenevalt lepingust ei pruugi aga selline hüvitamine alati kogu tegelikku kallinemist katta. Eriti kriitiline on olukord mitmeaastaste projektide puhul, mille hinna on töövõtja välja arvutanud kaua aega tagasi. Alliansslepingute puhul, kus kasutatakse kõigile pooltele avatud raamatupidamist, on võimalik maailmaturu muudatustest tekkinud kahjusid õiglasemalt jagada. Kui eesmärke ei täideta ja/või sihthind ületatakse, väheneb ka kõigi osaliste lisatulu teenimise võimalus. Ka kõige negatiivsema stsenaariumi puhul kohaldub töövõtjale üks erisus – tema maksimumkaotus on marginaal ehk töötasu. Kuidas erineb Eesti taristuehituse esimene katseprojekt soomlaste käekirjast? SS: Iga projekt, millega on seotud erinevad inimesed, on ainulaadne. Oluline on see, kuidas järgitakse alliansi põhimõtteid ja juhtimis- filosoofiat. Oleme saanud soomlastelt kaks head soovitust: kiireid lahendusi ei ole ja kõige tähtsamad on inimesed. Ka nad ise said tosina aasta eest Austraaliast ja USAst kaasa needsamad õpetus- sõnad.
Soomes on olukorras, kus on liiga palju teadmatust, mida töövõtja mõjutada ei saa, tellijad otsustanud osa vastutusest täielikult või osaliselt enda kanda võtta. Kui näiteks maapinna proovipuurimine ei anna piisavat infot pinnasereostuse kohta, on tellija lubanud, et riski ilmnemisel maksab ta 70% reostuse likvideerimise kuludest. Tava- pärasemad riskid, nagu materjalide kallinemine, lepitakse kokku läbirääkimiste teel. Kui materjali väga muutlik hind on juba ette teada (näiteks bituumeni puhul), võib see risk olla ka täielikult tellija kanda või lepitakse kokku projektipõhine arvestusmetoodika. Väga palju sõltub konkreetsest projektlahendusest, mida praeguses arendusfaasis alles välja töötatakse. Reiu jõgi on kaitse all, mistõttu võib tekkida ka keskkonnariske. Alliansi ülesanne on hinnastada kõik riskid, töötada välja võimalikud lahendused ja ennetusmeet- med ning needki hinnastada. Praeguses hanget ettevalmistavas faasis ei ole riskide jaotuse põhimõtted veel kokku lepitud.
Kuidas mõjutab praeguse maailmamajanduse seis ja märkimisväärne hinnatõus katseprojekti?
SS: Hetkeolukorrast lähtudes ei tundu maailmamajanduse seis stabiilsena. Seda mõjutavad sisendihindade tõus, tööjõu- ja mater- jalipuudus, tervishoiukriis jm. On äärmiselt kurb, et sellesse loetelus- se on lisandunud sõda, mis ühendab mitut eelnimetatut tegurit. Hanked ja projektid vajavad kulude kasvamisel, materjali- ja tööjõu- nappuse korral paremat suutlikkust just riskide juhtimisel. See eeldab aga eriarvamuste lahendamisel senisest suuremat võime- kust ja kõigi osaliste vastutulekut.
51
TEEJUHT / NR 3
Powered by FlippingBook