Teejuht sügis 2023

ÕHK

Tagasi vaadates on oluline mõelda, kuidas tehnoloogia, eeskirjad ja standardid üksteist mõjutavad. Kui joonistada nende põhjal kolmest lõikuvast ringist koosnev Venni diagramm, siis tööstuse jaoks on vaja nende ühisosa. Meil võib olla kõige lahedam tehnoloogia, kõige säravam asi, kuid miski ei toimi, kui puudub reguleeriv raamistik või standardid. Sellest saab lihtsalt pilgupüüdja või pressiteade ja ongi kõik – midagi ei juhtu. Meie kui ettevõte ei ehita ainult tehnoloogiat, vaid keskendume ka regulatiivsele poolele ja standarditele. Tööstusharu eduks on neid kõiki vaja. Seni ehitasid kõik tehnoloogiat. Kui sa tulistad püssist või lased noole, on sul aga vaja sihtmärki. Kellelgi ei olnud sihtmärki, sest puudus regulatsioon. Kuna U-space'i määrus jõustus käesoleva aasta 26. jaanuaril, on meil kõigil nüüd siht olemas. Kui seni saime vaid katsetada, siis nüüd on olemas tee kaubastamiseni, mis teeb U-space'i määruse meie jaoks väga põnevaks. Lisaks on Euroopas erinevate U-space'i õhuruumide kindlaksmääramine meie jaoks põnev. See CACTUSe projekt – U-space'i testala loomine Eestis – annab meile lootust paremale tulevikule. See on nagu valgus tunneli lõpus. Tunnel on lõppemas ja me tuleme teisest otsast välja. 2023. aasta juulis Tartus toimunud U-space koostööprojekti kohtumisel arutati testkeskuse loomise võimalusi, U-space'i teenuste testimise ja valideerimise tegevuskava ning tutvustati testkeskuse kontseptsiooni.

Kui lendavate autode juurde tagasi tulla, siis need peavad läbima samasuguse ülemineku ja praegu on need veel innovatsioonietapis.

Teie ettevõte keskendub droonidele. Millised on olnud kõige põnevamad või huvitavamad projektid, milles olete osalenud? Üht projekti on raske välja tuua, sest see teekond on olnud evolut- siooniline. Seda, mida me viis või seitse aastat tagasi tegime, polnud varem tehtud, nii et see oli väga põnev. Näiteks palju aastaid tagasi tegime esimest korda föderaalset, koostööpõhist liikluskorraldust, selle asemel et kasutada ühte monoliitset lennujuhtimissüsteemi, mis põhines mitmel tööstusharu hallataval süsteemil. See oli lõbus. Sellele järgnesid esimesed lennud lendava autoga. Samuti olid meeldejäävad mõnele kaitsevaldkonna kliendile tehtud esimesed rakendusprojektid.

Eestil on hea võimalus saada U-space'i teenuste sertifitseerimise ja rakendamise valdkonna liidriks.

Kuidas te Eesti U-space'i testala projekti osalema sattusite? Olime Lennuakadeemiast teadlikud tänu teistele projektidele,

104

TEEJUHT / NR 7

Powered by