Teejuht sügis 2023

ÕHK

GNSS HÄIRED

Satelliit- navigatsiooni signaali häirimine on jõudnud Eesti õhuruumi

Tanel Rautits , Transpordiameti ohutus- ja juhtimissüsteemi osakonna juhataja

Euroopa lennuliiklust on viimastel aastatel ärevil hoidnud ülemaailmse satelliitnavigatsioonisüsteemi signaali häirimine. Tänavu kevadel hakkas häirete kohta raporteid tulema ka Eesti õhuruumist ja juunis kasvas nende arv hüppeliselt. lemaailmne satelliitnavigatsioonisüsteem GNSS (ingl g lobal Ü navigation satellite system) koondab endas ameeriklaste GPSi (ingl global positioning system) , eurooplaste Galileod, venelaste GLONASSi (vene k ГЛОбальная НАвигационная Спутни - ковая Система ) ja hiinlaste BeiDou'd. Rahvasuus on vast kõige levi- num väljend GPS, kuna ameeriklaste süsteem on kõige kauem toi- minud ja kõige tuntum. 2018. aastal täheldati Põhja-Norras ja Soomes GNSS signaali häiri- mist. Tol ajal tuli signaal Koola poolsaarelt ja segati NATO õppuseid. 2019. aastal oli sama teema jälle päevakorras ja uuesti seoses NATO õppustega.

maandumiseks on võimalik kasutada ainult satelliitnavigatsioonil põhinevaid protseduure ja signaali segamise tõttu ei olnud maandu- mine võimalik. Tallinnast ja Helsingist Savonlinna lendav Transavia- baltika oli sunnitud reisid tühistama. Savonlinna on Soomes üks väheseid lennuvälju, kus toimuvad küll reisijatega regulaarlennud, aga maapealse navigatsiooni seadmed puuduvad. Üldiselt saab Savonlinna maandumisi sooritada visuaalselt, kuid kui ei ole kindel, et sihtkohas on ilus ilm, siis niisama lennufirma sinna lennata ei soovi. Samal ajal märgati GNSS häireid ka Lapimaal. 2023. aasta 17. veebruaril andis Euroopa Liidu Lennuohutusamet EASA (European Union Aviation Safety Authority) lennunduse jaoks välja hoiatuse GNSS häirete arvu suurenemise kohta viimase 11 kuu jooksul. Alates 2022. aasta veebruarist on GNSS segamiste ja häirete arv kasvanud. Probleem puudutab eriti konfliktipiirkondi (Ukraina ja Süüria) ümbritsevaid geograafilisi piirkondi, kuid esineb ka Vahemere idaosas, Läänemeres ja Arktika piirkonnas. Ka Rahvusvaheline Tsiviillennunduse Organisatsioon ICAO (Interna- tional Civil Aviation Organization) on väljastanud hoiatuse GNSS kat- kestuste kohta. Käesoleva aasta mais ja juunis hakkas GNSS häirete kohta raporteid tulema juba Eesti õhuruumist. Peamiselt ülemises õhuruumis ülelendava lennuliikluse poolt, kuid raporteid tuli ka Tallinnasse

2022. aastal mõjutasid GNSS segamised juba ka Tallinnast toimu- vaid lende, nimelt Soome idaosas asuva Savonlinna lennuväljale

108

TEEJUHT / NR 7

Powered by