Teejuht sügis 2023

Ühelt tšarterlennult tekib ligikaudu 7,3 kg koristusjäätmeid. Enamik neist on pakendid ja biojäätmed.

dele välja viise prügi vähendamiseks ja sorteerimi- seks, et jäätmeid saaks jätkusuutlikumalt käidelda.

Uurimistöö jaoks vaadeldi Tallinna lennujaamas maanduvaid tšarterlende, kus analüüsiti lennuki salongis tekkinud koristusjäätmeid. Kokku oli vaatluse all 51 kg koristusjäätmeid. Vajalik on rõhutada, et uurimise all olevad jäätmed olid koristusjäätmed, mitte toitlustusjäätmed. Need on jäätmed, mis on tekkinud reisi vältel salongis ning on teeninduse ajal kokku korjatud. Toitlustusjäät- mete alla kuuluvad aga toidud, joogid ning suu- pisted, mille laeb lennukisse toitlustusfirma. Lõputöö esimene uurimisküsimus oli, mis liiki ja mis koguses jäätmeid Tallinna lennujaama tšarter- lendude pardalt jõuab? Vastustest selgus, et ühelt tšarterlennult tekib ligikaudu 7,3 kg koristus- jäätmeid. Sellest saab järeldada, et Tallinna lennu- jaama jõuab tšarterlendudelt aastas umbes seitse tonni koristusjäätmeid. Kõige rohkem on paken- deid ja biojäätmeid. Pakenditest suurema osa moodustavad plastikpakendid, millest enamik on plastikpudelid. Uuringust selgus ka huvitav asjaolu. Nimelt Tallin- na lennujaamas ei lähtuta lennuki salongijäätmete käitlusel Euroopa Parlamendi ja Nõukogu määru- sest (EÜ) 1069/2009, mis sätestab, et toitlustus- jäätmed, mis jõuavad lennuki pardalt Euroopa Liidu riiki, kuid on toodetud väljaspool Euroopa Liitu, kategoriseeritakse esimese kategooria jäätme- teks, mis nõuavad karmimate nõuete kohast utili- seerimist. Selliste jäätmete riigisiseste käitlemis- juhiste puudumisel tuleb aga lugeda kõik jäätmed, mille hulgas on rahvusvahelisi toitlustusjäätmeid, esimese kategooria jäätmeteks. Päringu tulemu- sel saab oletada, et Tallinna lennujaam kategori- seerib kõik sinna saabuvad jäätmed esimese kate- gooria jäätmeteks. Keskkonnaameti sõnul aga puudub lennunduses prügi eristamine ning sellest saab järeldada, et lennujaam käitleb kõiki sinna saabuvaid jäätmeid olmeprügina. Lõputöö teiseks uurimisküsimuseks oli teada saa- da, mis võimalused oleksid Tallinna lennujaamal ja sinna lendavatel lennufirmadel salongijäätmete jätkusuutlikumaks käitlemiseks. Uuringu tulemuste põhjal tehti lennuki salongi ko- ristusjäätmete jätkusuutlikumaks käitlemiseks lennufirmadele järgnevad ettepanekud: 1. võtta lennukites kasutusele eraldi sektsi- oonidega prügikärud, mis võimaldavad jäätmete eraldi kogumist;

Lennuettevõtetele on salongijäätmetega tegelemine keeruline ruumipuuduse, piiravate regulatsioonide ja ebamääraste juhiste tõttu.

125

TEEJUHT / NR 7

Powered by