Teejuht sügis 2023

ÕHK

Foto: Adobe Stock

TŠARTERLENDUDEL LENNUKI SALONGIS TEKKINUD KORISTUSJÄÄTMED LIIGITI (OSATÄHTSUS, %)

9% Muu

9%

Papp ja paber

38%

13%

KORISTUS- JÄÄTMED

Pakendid

Söögiriistad Klaas

3%

28%

Biojäätmed

TŠARTERLENDUDEL LENNUKI SALONGIS TEKKINUD PAKEND LIIGITI (OSATÄHTSUS, %)

5%

Alumiinium

17%

Kile

43% Plastik

2. alustada jäätmete liigiti kogumist kas plastikpudelitest või biojäätmetest; 3. asendada veekindlast papist jooginõud plastiktopsidega. Lennuki salongis tekkivate koristusjäätmete jätkusuutlikumaks käitlemiseks tegi autor Tallinna lennujaamale uurimistulemustele toetudes järgmised ettepanekud: 1. viia praegune jäätmete käitlus vastavusse ka Euroopa Parlamendi ja Nõukogu määrusega (EÜ) 1069/2009; 2. luua infrastruktuur, mis toetab erinevat liiki jäätmete kogu- mist; 3. eraldada väljastpoolt Euroopa Liitu saabunud koristus- jäätmed Euroopa Liidu sisestest koristusjäätmetest; 4. alustada Euroopa Liidu sisestelt lendudelt saabuvate koristusjäätmete eraldi kogumist biojäätmete ja/või plas- tikpudelite kaupa; 5. tõsta reisijate teadlikkust korduvkasutatavate pakendite kasutamisvõimaluste kohta. Käsitletava töö edasiarendusena oleks tulevikus võimalik uurida Tallinna lennujaama tšarterlendudelt saabuvaid toitlustusjäätmeid ning saada teada, mis liiki jäätmed jõuavad toitlustust pakkuvatesse ettevõtetesse tagasi, kes nende likvideerimisega ise tegelevad. Kahe uurimuse tulemusena saaks järeldada, mis koguses ning milli- seid jäätmeid lennuki pardal kokku tekib ning toitlustusjäätmeid uurides oleks võimalik teha lennufirmadele üksikasjalikumaid ette-

PAKENDID

35%

Veekindel papp

panekuid pakutavate toitude ning jookide valiku kohta. Autor peab oluliseks jätkuarendamise aspektiks ka Tallinna lennujaama taristu olemasolu seisukohast jäätmete liigiti kogumise võimaluste kaardis- tamist. Lisaks oleks kasulik teha põhjalikum uuring lennujaamas tekkivate jäätmete energiaallikaks töötlemise võimaluste kohta. Jätkusuutlik lennuki salongijäätmete käitlemine on võimalik. See vajab tugevat omavahelist koostööd nii lennujaama, lennufirma, riigi kui ka Euroopa Liidu liikmesriikide vahel. Ühiste suuniste ning aru- saamade loomisel on võimalik lennunduses liikuda jäätmete vähen- damise ning ringlusesse võtmise suunas.

126

TEEJUHT / NR 7

Powered by