Teejuht sügis 2023

MAA

Ilmajaamadest eraldiseisvalt kaardistavad ilmaolusid ka ca 30 kaamerat ilmajaamade vahel, lisaks hoitakse pilk peal piiritagusel ilmal: „See on hooldemeeskondadele oluline info, kui üle piiriala on saabumas näiteks sajupilved. Seega võtame andmeid ka lähiregioo- nidest, näiteks Soomest, Lätist, Leedust, ka Gotlandi saarelt. TIK rakenduses saab jälgida kaamerapilte ka näiteks Rootsi või Läti teeseisudest, et oskaksime paremini valmis olla, kui tugev lumesadu on tulemas.“ Süsteem areneb Praegune süsteem annab teeilmajaamade juures valitsevatest oludest üsna ülevaatliku pildi, ent töötatakse ka selle edasiarendu- sega: nimelt soovitakse kindlate punktide kohta saadavat infot laiendada teelõikudele ning selleks kasutada muuhulgas mobiilseid teeseisundi seireseadmeid. Ilmastiku- ja teeseisu modelleerimiseks teeilmajaamade punktide vahel on põhitrassid kaetud mudeliga, mis arvutab iga 500meetrise lõigu kohta samad andmed, mida muidu teeilma kohta arvutatakse. „Mobiilseteks seireseadmeteks on bussidele paigaldatud optilise teeseisundi andurid, mis maanteel liikudes teevad mõõtmisi ja kogu- vad ka pildiinformatsiooni. Teeseisu andmeid mõõdetakse iga se- kundi järel ja neist koostatud andmepakett saadetakse serverisse, mida kasutajad omakorda MTSS (mobiilne teeseisundi seire) veebi- keskkonnas jälgivad,“ kirjeldab Puust. „Lisaks kontrollitakse pidurda- mise teel haardetegurit ja ka need mõõtmisandmed jõuavad siia. Niisuguseid andmeid kogutakse ilmajaamade vahelt ja see annab võimaluse hinnata trassi seisukorda tervikuna, mitte vaid olukorda üksikutes ilmajaamades.“ Teeilm.ee liiklejale ja spetsialistile Huvilised saavad teeilmajaamadest kogutud teeolude andmeid (kuiv, märg, lumine jms) jälgida aadressil tik.teeilm.ee. Aadressil mtss.teeilm.ee avaliku vaate rakenduses kuvatakse aga viimaste sõitude andmed, mida anduritega varustatud bussid on teinud. „See on liikleja jaoks oluline info, et nt Tartu poole liikudes on sealsed teeolud juba ette teada,“ sõnab osakonnajuhataja Stanislav Metlit- ski. „Lihtsa valgusfooriskeemiga saaks näidata ka üldiseid olusid: roheline tuli näitab, et liiklemine on tavapärane ja sõidutingimused head, kollase värvi puhul on vaja olla tähelepanelikum ja punane tähendab, et parem on sõit võimalusel edasi lükata.“ Märt Puust toob esile ka asjaolu, et andmete kombineerimisel saab üsna täpse soovituse sõidutingimuste kohta edasi anda juba nüüd: „Avalikkusele me veel sellist teelõikude ilmaprognoosi infot ei paku, tegu on testtootega, mida teehooldajad said juba möödunud talvel TIK rakenduses kasutada. Eks peame edasi mõtlema, mis tingimus- tel ja millises keskkonnas sellisele tootele laiemat kasutust oleks. Põhiinfo on tavakasutajal ka praegu olemas vaatlusandmete põhjal, ka maanteede kaamerad on avalikud, et põhitrasse vaadata. Inime- sed saavad valida kaameravaate või ka numbrilise vaate tabelina, kus esitletakse jaamade erinevaid parameetreid korraga.“

Mini-teeilmajaam – lihtne paigaldada ja hooldada.

Teepinna andur.

halvenemist, siis alandatakse kiirust ka teedel ja hoiatusi kuvatakse muutuvteabega tabloodel.“

Põhitrassidel kogutakse ja uuendatakse infot iga viie minuti järel, mujalt saadakse andmed kümneminutilise intervalliga: näiteks alandatakse suure sajuga kiirust 100 km/h pealt 80 kilomeetrini tunnis ja vajadusel saab liiklusjuhtimiskeskus ka käsitsi sekkuda – see võib olla vajalik näiteks liiklusõnnetuse, äärmuslike ilmaolude jmt puhul, kui on tarvis kiiremat sekkumist ja näiteks liikluse ümber- korraldamist. Teeilmaseire infosüsteem Ülevaate tee- ja sõiduoludest meil ja naaberriikides annab veebis Tark Tee – ja TIK teeilma rakendus – . https://tarktee.ee https://tik.teeilm.ee Kui esimene on suunatud avalikkusele, siis teise peamised kasutajad on teehooldega seotud tellijad ja töövõtjad: pidevalt jälgivad süstee- mis kuvatavaid andmeid ja prognoose igapäevase teehooldusega tegelevad ettevõtted ning suvekuudel näiteks asfalteerimis- ja pinda- mistööde tegijad. Tundlikud sensorid Põhilisi ilmastikunähtusi, nagu tuul, sademed, temperatuur, udu jmt, mõõdavad paljud ilmajaamad: ca 80 neist on Transpordiametil, 25 Keskkonnaagentuuril (mh saartel), lisaks on Teede Tehnokeskus paigaldanud kuus mini-teeilmajaama maanteedele ja 60 jaama linnadesse, mis mõõdavad ilma linnatänavatel. „Näiteks Tartus on põhiandmete mõõtmiseks 15 mini-ilmajaama, mille põhjal luuakse teeseisu prognoos ja ilmaprognoos,“ toob Puust esile.

56

TEEJUHT / NR 7

Powered by