TURVAVÖÖ KINNITAJATE OSATÄHTSUS NELJAS OLUKORRAS
Ruutudega on tähistatud erinevad reisid ja ruudu suurus näitab reisijate arvu vaadeldaval reisil. Ringid tähistavad turvavöö kinnitajate osatähtsuste keskmist
Järeldused Uuring kinnitas, et häälteavitused on tõhus meede turvavöö kinni- tajate osatähtsuse tõstmiseks. Sealjuures on oluline teavituse kuul- davus – hea kuuldavuse korral kinnitas turvavöö varasema iga kahekümnenda reisija asemel iga viies. Varasemad uuringud on näidanud, et inimestel pole turvavööde suhtes tugevaid negatiivseid hoiakuid ega vastumeelsust. Turva- vööde vähese kasutuse peamine põhjus on sageli unustamine ja harjumuse puudumine. ⁶ See aitab seletada, miks lihtne meelde tule- tamine oli piisav, et paljud inimesed turvavöö kinnitaksid.
küsitlusuuringute alusel võinuks arvata. Transpordiameti tellimusel Eestis tehtud küsitluse järgi kinnitab turvavööga varustatud bussis enamasti (90–100% ajast) turvavöö 44% vastanutest. Ühelt poolt viitab märkimisväärne erinevus vaatluse ja küsitluse vahel asjaolule, et enesekohaste küsimustike puhul tuleb alati arvesse võtta, et inimesed kipuvad küsimustikes raporteerima enda käitumist tegelikust veidi enam positiivsena. Teiselt poolt võib aga pikematel sõitudel turvavöö kasutus olla siiski kõrgem kui praegu uuritud lühikesel liinil. Ilmselt peavad inimesed küsimustikule vastates pigem silmas pikemaid maakondadevahelisi sõite. Maakonnasise- seid liine võivad inimesed tajuda sarnasemalt linnasiseste liinidega, kus puudub kohustus (ja enamasti ka võimalus) turvavöö bussis kinnitada. Edaspidistes küsimustikes võiks täpsustada, milliseid sõite on silmas peetud. Kuna inimeste ohutuskäitumine sõltub olukorrast ja muutub ajas, tasub mõjusate sekkumiste leidmiseks teha korduvaid väikeseid eksperimente. Selle jaoks oleks mõttekas leida viise, kuidas eksperi- mentaalseid uuringuid teha võimalikult kiiresti ja odavalt, näiteks mõõtmisi automatiseerides. Taoliste katsetuste planeerimisel võib abi olla ka hiljuti valminud katsetuste juhendist avalikule sektorile. ⁷
Nägime uuringus ka seda, et turvavööde tegelik kasutamine, eriti häälteavituseta sõitudel, oli palju madalam (4,8%) kui varasemate
Häälteavituseta sõitudel kinnitas turvavöö keskmiselt 4,8% reisijatest ja teavitustega sõitudel 15,6%.
⁶ Transpordiamet (2022). Sõiduki turvavarustuse kasutamise uuring. Kasutatud 30. juuni 2023 veebilehel https://transpordiamet.ee/uuringud#liiklusohutus. ⁷ Riigikantselei. (n.d.). Katsetamise juhend avalikule sektorile. Kasutatud 24.06.2023 aadressilhttps://katsetamine.riigikantselei.ee.
67
TEEJUHT / NR 7
Powered by FlippingBook