HÕIVATUTE KODU–TÖÖ PEAMINE LIIKUMISVIIS ALLA 1 MILJONI ELANIKUGA EUROOPA LINNADES (OSATÄHTSUS, %)
Utrecht
Zürich
Bremen
Kui linnu ja liikuvust planeerida jalgsi, jalgratta ja ühistranspordiga liikumiseks selgeid eeliseid luues, siis peegeldub see ka inimeste liikumisviisi valikutes.
Malmö
Graz
Lissabon
Tallinn
0
20
40
60
80
100
Jalgsi Auto Allikas: Tallinn (2022. aasta andmed, Statistikaamet). Teiste linnade andmed on aastate 2015–2019 kohta ( ). https://en.wikipedia.org/wiki/Modal_share Jalgratas Ühistransport
TALLINNA HÕIVATU KODU–TÖÖ PEAMINE LIIKUMISVIIS, 2003 JA 2022 (OSATÄHTSUS, %)
3%
7%
13%
17%
Eestis on võrreldes teiste Euroopa linnadega veel palju arenguruumi jalgrattataristu ja ühistransporditeenuse arendamiseks, ent Eesti lin- nad pole lootusetult autostunud. Ka enamik tallinlasi saab igapäeva- sed liikumised tehtud autota. Samas on liikumisviiside jaotus elanikkonna rühmades väga erinev. Viimase 20 aasta trende vaadates on Eesti linnade ja eriti Tallinna autostumine, töökohtade laialivalgumine ja autokeskne planeerimi- ne muutnud oluliselt linnaelanike igapäevaseid liikumismustreid – auto on muutunud ligi poolte Tallinna hõivatute (inimene, kes uuri- taval ajal töötas ja sai selle eest tasu palgatöötaja, ettevõtja või vaba- kutselisena) peamiseks liikumisvahendiks. Samal ajal on pealinna koolilastel ja eakatel jalgsi käimine ja ühistranspordiga sõitmine endiselt peamine liikumisviis. Viimastel aastatel torkab silma, et pealinnas toimub kiire autostumine just naiste ja väiksema sisse- tulekuga tööealiste hulgas, samas kui suurema sissetulekuga inime- sed on hakanud auto asemel rohkem jalgsi, jalgratta ning ühistrans- pordiga liikuma. Üle 20 aasta on paljudes Euroopa ja ka Eesti linnades tähistatud 16.–22. septembril Euroopa liikuvusnädalat (European Mobility Week). Teemanädala lõpetab traditsiooniline autovaba päev 22. septembril. Liikuvusnädala ja autovaba päeva eesmärk on kutsuda linnaelanikke ja linnavalitsusi üles tervislikule ja keskkonnasõbralikule liikumisele linnades. Liikuvusnädalaga jagavad Euroopa linnad oma kogemusi, kuidas muuta linnapiirkondi vähem autost sõltuvaks nii, et jalgsi, jalgratta ning ühistranspordiga liikumine oleksid eelistatuimad liikumisviisid. Eesti elanikkonna liikuvuse trendide kohta linnas, maal, eri piirkondades ja sissetulekurühmades saab ülevaate Transpordiameti veebilehelt . Samuti on võimalik tutvuda esimese üle-eestilise liikuvusuuringu metoodika ja kokkuvõtetega .
2%
29%
2022
2003
49%
29%
51%
Jalgsi
Jalgratas Ühistransport
Auto Töötab kodus
Allikas: Statistikaamet, Transpordiamet
TALLINNA HÕIVATU KODU–TÖÖ PEAMISE LIIKUMISVIISI MUUTUSE TREND, 2000–2022 (OSATÄHTSUS, %)
80
Naised
60
40
20
0
80
Mehed
60
40
20
0
Jalgsi
Jalgratas Ühistransport
Auto Töötab kodus
Allikas: Statistikaamet, Transpordiamet
69
TEEJUHT / NR 7
Powered by FlippingBook