Teejuht sügis 2023

MAA

Joonis 2. Ühekihilistest alakomponentidest koosnev ristlõike komponent

Joonis 1. Projekteeritava tee koridori 3D-vaade

Samas on ka tänapäeval projekte, millel BIM nõuded puuduvad. See ei tähenda, et projekti koostamisel ei kasutata Civil 3D mudeleid, kuid reeglina neid projektdokumentatsiooni ei lisata ning kasu- tatakse ainult vertikaalplaneeringu koostamiseks ja mahtude arvu- tamiseks. Sõltuvalt projekteerija käekirjast ja projekti eripäradest ei pruugi need mudelid olla nii põhjalikud kui Transpordiameti nõuetes sätestatud. Mahtude arvutamine Lõputöö raames võrreldi Civil 3D programmi võimalusi mahtude arvutamisel. Sisuliselt saab programmiga luua ruumilisi pindasid ja elemente, mille põhjal programm on võimeline mahtusid arvestama. Reeglina on geodeesia ettevõtte poolt väljastatud olemasoleva maapinna 3D-mudel, kuhu projekteerija paigutab tee telje. Tee telg seotakse ristlõike komponentidega ( assembly ), mis omakorda koosnevad alakomponentidest ( subassembly ). Seejärel koostatakse tee pikiprofiil. Kõigi nende elementide koostööna on võimalik luua tee koridor (joonis 1). Kui täpselt tee koridor vastab projektis ette nähtud ristlõigetele, sõltub sellest, kuidas projekteerija on koostanud eelpool mainitud alakomponendid ( subassembly ). Näiteks, kui eesmärk on projekteerida vaid pealmine projekteeri- tav pind, siis on võimalik kasutada lihtsamaid alakomponente, millel puuduvad alumised kihid (joonis 2). Seeläbi saab moo- dustada kõige lihtsama teekoridori, mille abil on võimalik luua vertikaalplaneeringu pind. Selliste ühekihiliste alakomponentide suurimaks eeliseks on nende lihtsus. Mida keerukam alakomponent, seda tõenäolisem, et korrektse koridori moodustamiseks tuleb näha rohkem vaeva. Kui projektis on palju ristmikke, mahasõite ja muid eriolukordi, siis võib mitmekihilistest alakomponentidest moodustatud koridoride haldamine muutuda keerukaks. Lisaks suureneb ka oht, et mudeli fail jookseb kokku. Nõrgemaks küljeks on asjaolu, et mida rohkem mahtusid on arvestatud käsitsi, võttes jooniselt kihtide pindalad ja korrutades neid kõrgusega, seda suurem on aja kulu, kui projekti lahendus mingis etapis muutub. Lisaks on seetõttu ka keeruline saada kiiret ülevaadet mahtudest projekti eri etappides.

Joonis 3. Mitmekihilistest alakomponentidest koosnev ristlõike komponent

Mitmekihiliste alakomponentide (joonis 3) kasulikkus tuleb ilmsiks mahtude väljavõtte automatiseerimisel. Kui juba projekti alguses luua alakomponendid, mis moodustavad täpselt kogu projek- teeritava konstruktsiooni, siis saab hõlpsasti analüüsida erinevate lahenduste ökonoomsust. Lisaks, kui muutub projekteeritava tee lahendus, siis muutuvad automaatselt ka mahud. Kuna katendi konstruktsioon on kogu tee ulatuses kõigis kihtides mudelis moodustatud, siis on lihtne võtta erinevatest kohtadest lõikeid, et lahendusi analüüsida. Tuleb vaid teha eeltöö ja luua õiged stiilid, mida saab hõlpsasti eksportida. Loodud stiili saab salvestada näiteks alusfaili ( template ) ning kasutada kõigis hilise- mates projektides. Mitmekihiliste alakomponentide koostamisel ilmneb üsna kiirelt ka takistus. Nimelt ei pruugi programmiga kaasas olevad alakompo- nendid sobida täpselt projekteeritava teelõigu lahendusega. Mõnel neist pole võimalik määrata eri kihtide kaldeid, teistel jälle astmeid ja ülekatteid. Või puuduvad mingid muud parameetrid ja aspektid, mis just konkreetse projekti puhul hädavajalikud. Selle olukorra lahendamiseks on Civil 3D programmiga kaasas lisa nimega Subassembly Composer (alakomponentide koostaja), mis võimaldab luua täpselt spetsiifilistele vajadustele alakomponente. Need on võimalik salvestada ja näiteks edasistes projektides kasu- tada. Käesoleva lõputöö raames nende loomist ja kasutamist ei käsitletud.

Täpsemat alakomponentide võrdlust saab lugeda lõputööst.

Edasiarendused Selleks, et mahtude arvutamise protsessi veelgi kiirendada, tuleks leida paremaid lahendusi tööprotsesside automatiseerimiseks ja meetodeid, kuidas vajalik info õigel kujul kiirelt väljastada. Järgne- valt toon välja kaks edasiarenduse suunda, milles näen potent- siaali.

74

TEEJUHT / NR 7

Powered by