Teejuht, kevad 2022.a

edasiõppimisvõimaluste peale, jäi ikkagi sõelale just Eesti Lennu- akadeemia. „Mulle jäid seal silma kaks õppekava – lennujuhtimise õppekava ja lennundusettevõtte käitamise õppekava, mille ma ka lõpetasin,“ nentis Rand. Oma olemuselt oli tema kinnitusel tegemist lennundusele spetsiali- seeritud majandusõppekavaga. „Aerodünaamika, lennundusalane inglise keel, õhusõidukite ehitus – kõik sellised põnevad ained olid sees. Aga oli ka hästi paljumajandusaineid.“ Kogu õppekava oli tema sõnul laiapõhjaline ning suur rõhk oli praktilisel poolel. Praktikal käis ta kooli ajal nii Nordicas kui ka Eesti alalises esinduses Euroopa Liidu juures. „Lennuakadeemia kõrg- haridusõpe kestab neli aastat. Aga ma olin kuidagi nii tubli, et tegin kolme aasta jooksul kõik kohustuslikud ained ära ja neljas aasta jäigi puhtalt praktika ja lõputöö tegemiseks,“ selgitas Rand. Kuna aega oli laialt käes, tundus praktika Brüsselis ahvatleva võima- lusena ning Erasmus+ programmi abiga saigi see teoks tehtud. „Paljudele Brüssel linnana ei meeldi, kuidmulle küll vägameeldis. Tol ajal töötas seal esinduses ka Margit Markus-Moossen, kes oli minu praktikajuhendaja ning nüüd hoopis minu väga hea kolleeg Transpordiametis.“ Pärast kolm kuud kestnud praktikat Brüsselis rändas Rand veel mõnda aega ringi ning Lennuakadeemia lõputöö valmis hoopis Hollandis. Kui saabus aeg lõputööd kaitsta, tuli ta tagasi Eestisse ja pärast akadeemia lõpetamist onTallinnasse jäänud. Esimeseks päris erialaseks töökohaks sai lennukite hooldusega tegelev Magnetic MRO, kus ta töötas ligikaudu poolteist aastat. „Ma olen selle kogemuse eest väga tänulik, kuid ühel hetkel sain aru, et

Lennundusjulgestus on tema sõnul üsna spetsiifiline valdkond. Transpordiameti lennundusjulgestuse üksuse ülesanne on teha riiklikku järelevalvet kõigi ettevõtete ja füüsiliste isikute üle, kes oma tegevuses peavad rakendama tsiviillennunduses julgestus- meetmeid. Siia alla käivad nii lennuväljad kui ka lennuettevõtjad ja lennukauba ning lennupostiga tegelevad firmad. Samuti lennukite pardavarude tarnijad. „Kokku töötab selles valdkonnas Eestis ehk paarsada inimest. Tavaline reisija puutub lennundusjulgestusega kokku peamiselt lennujaamas, kui talle turvakontrolli tehakse, kuid laiemalt katab see kogu füüsilise turvalisuse poolt, et lennukitesse ja nende lähedale ei satuks midagi või kedagi, mis reisijaid võiks ohustada,“ selgitas Rand. Lisaks järelevalvele tegeleb Transpordi- amet ka selles valdkonnas töötavate inimeste tunnustamisega ning erinevate käsiraamatute ja koolitusmaterjalide heakskiitmisega. Uus väljakutse Juba 1. märtsist saab Enel Rand aga hoopis uued tööülesanded ning liigub Brüsselisse Euroopa Lennunavigatsiooni Ohutuse organisatsiooni Eurocontrol Eesti sideohvitseriks. „See on täht- ajaline lähetus ja ma jään endiselt ka Transpordiameti hingekirja lennundusnõunikuna,“ rääkis Rand. Tema uueks tööülesandeks saab Eurocontroli ja erinevate Eesti organisatsioonide vahel kommunikatsiooni ja infovahetuse tõhustamine. „Minu ülesanne on vahendada kõiki olulisi Eurocontroli käsitlusel olevaid teemasid, mis võiksid Eestis organisatsioone ja inimesi puudutada. Samuti olen vajadusel Brüsselis kohe olemas, kui on vaja mõni teema seal tõstatada,“ selgitas Rand. Kuna viimastel aastatel on sideohvitseri koht Brüsselis olnud täitmata, on see tema sõnul uus olukord kõigi osaliste jaoks. Kindlasti on see ka paras väljakutse, kuna lisaks tööle soovib Rand tuleval suvel lõpetada ka magistriõpingud TalTechis. „Ma ei ole suur eesmärkide seadja, kuid samas olen ambitsioonikas, mulle meeldib areneda, ma janunen väljakutsete järele,“ nentis Rand ja avaldas lootust, et õpinguid on võimalik jätkata ka Brüsselis elades. „Magistritasemel kahjuks lennundusvaldkonna haridust Eestis ei pakuta, aga võibolla see ei oleks ka väga olnud mu soov. Otsisingi üldisemat eriala ja praegu õpin TalTechis juhtimise ja turunduse õppekaval spetsialiseerumisega rahvusvahelisele ärijuhtimisele,“ rääkis Rand. „Siiamaani on väga põnev olnud, õppejõud on väga pädevad ja praktilise kogemusega.“ Töö ja õppimise kõrvalt tal palju vaba aega ei jää, kuid trenni katsub ikka jõuda ning koos aktiivse ning sportliku sõpruskonnaga võtab sageli osa ka erinevatest jooksumatkadest ja elamusretkedest. Suvel on sageli kaaslaseks SUP- ja talvel lumelaud. „Üks hobi mul siiski on – reisimine,“ kinnitas Rand. Enda sõnul reisib ta igal võimalusel ning ka koroonaajal on õnnestunud käia juba kuues kaugemas riigis – Läti, Leedu ja Soome ei lähe arvesse. Kui võimalik, siis sooviks ta lähiajal ette võtta reisi Lõuna-Ameerikasse ning alustada Argentiinast, kus sõbrad ees ootamas. „Olen käinud paljudes põnevates riikides ja kindlasti on mitmeid kohti, kuhu tahaks tagasi minna. Kuid veelgi suurem soov on edasi liikuda ning avastada uusi riike,“ rääkis Rand. Edasi liikuda soovib Rand ka tööalaselt ning kui avaneb võimalus areneda ning talle meeldivas valdkonnas midagi uut juurde õppida, siis on alati suur kiusatus see vastu võtta. Lennundusvaldkonnale kavatseb ta siiski ka tulevikus truuks jääda.

Ma ei ole suur eesmärkide seadja, kuid samas olen ambitsioonikas, mulle meeldib areneda, ma janunen väljakutsete järele.

ma olen võimeline rohkemaks. Ka sealne personaliosakond tunnistas hiljem, et nad said minu ambitsioonikusest aru ja hoidsid silmi lahti võimalike uute positsioonide jaoks firmas,“ meenutas Rand. Läks aga hoopis nii, et ühel hetkel ilmus Facebooki toonase Lennuameti värbamiskuulutus ning Rand otsustas kandideerida. Enda jaoks pisut ootamatult tehtigi talle pakkumine asuda tööle lennundusjulgestuse inspektorina. „Tol ajal ma lennundusjulges- tuse õiguslikust raamistikust just palju ei teadnud ning tuli päris palju õppida ja end erinevate seadustega kurssi viia. Umbes aasta läks aega, enne kui hakkasin end täiesti enesekindlalt tundma.“

101

TEEJUHT / NR 1

Powered by