Teejuht, kevad 2022.a

ÕHK

UUD I SED

Drooni- lennutajatele tuttav Tsoon 9 läks ajalukku

Kuni uute geograafiliste alade ja kaardirakenduse saabumiseni tuleb edaspidi kõik lennud kõikidel käitajatel endises Tsoon 9s Transpordiametiga kooskõlastada.

Erki Varma , Transpordiamet

Alates 1. jaanuarist 2022 ei ole Tallinna lähialas enam kehtivat Tsoon 9t, mis oli mõeldud mehitamata õhusõidukite käitamiseks ning kus võis Tsoon 9 info- tunni läbinud isik ühekordse loa alusel lennata kuni 60 meetri kõrgusel ilma Transpordiameti eelneva kooskõlastu- seta. uni uute geograafiliste alade ja kaardirakenduse saabumi- K seni tuleb edaspidi kõik lennud kõikidel käitajatel endises Tsoon 9s Transpordiametiga kooskõlastada. Lendude kooskõlastamise aluseks on käitaja registreering ja algpädevus A1/A3. Transpordiameti kodulehel saab tutvuda kehtiva korraga siin. Tsoon 9 loomise eesmärk oli omal ajal droonikäitajate arvu kasvuga kaasnenud ametnike töökoormuse vähendamine ja inimestele droonilennutamise mugavamaks muutmine. Sellega loodi Tallinna lähialasse õhuruumiosa, kus võismehitamata õhusõidukeid käitada ilma toonase Lennuameti ja vastutava lennuliiklusteenindusüksuse kooskõlastuseta. Toona kehtinud reeglite järgi tuli droonilennutajal esitada Lennu- ametile kooskõlastuse taotlus vähemalt kolm tööpäeva enne planeeritavat lendu või isegi vähemalt seitse tööpäeva enne planeeritavat lendu, kui drooni sooviti käitada kõrgemal kui 500 jalga (150 m). Loomulikult oli droonilennutajatel väga raske planeerida oma lennutegevust nii pikka aega ette, kuna olulist rolli mängivad ka ilmastikutingimused.

Foto: Pexels.com, Pok Rie

Transpordiameti lennutegevuse üksuse vaneminspektor Rait Kulli sõnul sai Tsoon 9 alguse 2016. aastal, mil koostati selle jaoks riskianalüüs, et selgitada välja, kas on võimalik luua mehitamata õhusõidukite käitajatele Tallinna kohale ala, kus võib kuni teatud kõrguseni droone lennutada ilma Lennuameti kooskõlastuse ja lennujuhtimisüksuse loata. Riskianalüüs tehti koostöös Lennu- liiklusteenindusega ja Lennujaamaga ning leiti, et lennukõrgus kuni 60 meetrit tagab ohutuse igal pool Tsoon 9 alas. „Riskianalüüs valmis 24. mail 2016 ja esimesed droonikäitajad said koolituse juba 27. maist 2016. Infotunnil osalejate tabelit vaadates selgub, et neid koolitusi tehti alguses kahe kuu järel ja siis juba peaaegu iga nädal.“ Ühel hetkel siiski huviliste hulk vähenes ning koolitusi hakati tegema kord kuus. Viimane Tsoon 9 infotund toimus 21. augustil 2020. „Esialgu lõpetati infotundide tegemine COVID-19 haiguspuhangute tõttu, kuna interneti teel polnud need tehtavad, kuid lõpuks jäigi see viimaseks,“ nentis Kull. Kokku sai Tsoon 9 loa ja osales infotunnis aastate jooksul 1058 isikut. „Lõpetati see seoses Euroopamäärusele 947 üleminekuga,“ selgitas Kull. „Kuna Tsoon 9 oli seotud ühekordsete lubadega, siis 2021. aas- taga sai kogu see süsteem lõpu.“ Nüüd lendavad kõik vastavalt määrusele käitaja registreeringuga ning Transpordiameti koos- kõlastusega kontrollitud õhuruumis.

Kontrollitud õhuruumialasid saab näha

. Samuti käib selle kaudu siin

lennu kooskõlastamine.

104

TEEJUHT / NR 1

Powered by