Teejuht, kevad 2022.a

Liikuvuse planeerimise teenistus

Liikuvuse planeerimise teenistusse kuuluvad ühistranspordi-, liikuvuse kavandamise, taristu arendamise ja kvaliteedinõuete, taristu varahalduse, kartograafia-, hüdrograafia- ning laevateede osakond.

Ühistranspordiosakond ranspordiameti rahastatavatel maakonna bussiliinidel tee- T nindasime 18 miljonit, saarte ja mandri vahelisel praami- ühendusel 2,4 miljonit ning lennuliinidel 40 000 reisijat. Seejuures seadsime klientide vajadused esikohale ja tegutsesime kiiresti parvlaevaühenduste liinitõrgete haldamisel nii Saaremaa ja Muhumaa kui ka Ruhnu ühendusteedel. Koroonakriisi tõttu tuli jätkata liinimuudatustega tööprotsesside optimeerimist ja paind- likkuse tagamist. Täiendasime rohepöörde õnnestumiseks uute maakonnaliinide hangete nõudeid, et minna järk-järgult üle vähese heitega ja kohalikke taastuvenergiaallikaid kasutavatele bussidele. Liikuvuse kavandamise osakond Liikuvuse kavandamise valdkonnas korraldasime üleriigilise liiku- vusuuringu. See on samm teadmistepõhise transpordisüsteemi poole, mille abil luua uus riiklik transpordimudel. Koostöös Majan- dus- ja Kommunikatsiooniministeeriumiga valmis ja sai vastu võetud Eesti ühistranspordi arendamise tegevuskava aastateks 2021–2025 ning moodustatud komisjon selle rakendamiseks. Samuti väärivad ministeeriumiga koostööst esiletõstmist ette- valmistused veapunktisüsteemi seaduseelnõu koostamiseks. Paraku ei vähene hukkunutega liiklusõnnetused liiklusohutus- programmis planeeritud tempos. 2021. aastal hukkus meie teedel 55 inimest (ka kolme viimase aasta keskmisena), kuid eesmärgi kohaselt pidanuks kolme viimase aasta keskmine hukkunute arv

olema 48. Kergliikuriõnnetuste lisandumise tõttu suurenes ka vigastatutega liiklusõnnetuste arvmärgatavalt. Taristu arendamise ja kvaliteedinõuete osakond ning taristu varahalduse osakond Mõlema osakonna koostöös kavandatava ja juhitava riigiteede tee- hoiukava raames tegime 2021. aastal töid 192 miljoni euro mahus (ilma käibemaksuta) ja 2022. aastaks on kavandatud riigiteede investeeringuteks 190 miljonit eurot. Eelmisel aastal koostasime uuendatud 2022.–2030. aasta teehoiukava eelnõu, lähtudes riigi eelarvestrateegia rahalistest võimalustest. Kokkuvõtvalt on Trans- pordiameti võimalused sellel riiklikul eelarveperioodil napimad, eriti aastatel 2024 ja 2025, kui keskendume eelkõige teedetaristu säili- tamisele. Lisaks süstematiseeris ning avaldas taristu arendamise ja kvali- teedinõuete osakond ameti koduleheküljel teedealased juhised. Taristu varahalduse osakond lisas teeregistrisse riigi kergliiklus- teed ning tegi kohalikele omavalitsustele kuuluvate teede strateegi- lise rahavajaduse uuringu. Laevateede osakond Töötasime läbi 262 projekti, planeeringut ja taotlust. Näiteks Sal- mistu sadama navigatsiooniprojektiga kavandati ohutu sisse- sõidutee märgistus täielikult renoveeritud sadamasse, Meeruse sadamaala detailplaneeringuga plaanitakse kaubasadama asen-

118

TEEJUHT / NR 1

Powered by