Teejuht, kevad 2022.a

Neptuni ja tema abiliste haardes. Teist korda sinna ei kiputud.

Foto: Google'i kaart

Dessantlaev seisis Clube Naval de Luanda basseinis vööriga sissepoole, pool- saarega risti. Pool laeva oli basseinist väljas. Sildunud BZi vöör oli dessantlaevast 5 m kaugusel.

aeg oli plaanitud reisiülesandes ligilähedaseks maksimaalsele avamerekiirusele.

ammu unustanud nii nende maitse kui ka lõhna. Küsisin naljaviluks kasti granaate, mees oli mõtlemata nõus. Kartuleid andsime, gra- naate ei võtnud. Angoolas käis kodusõda aastatel 1974–2002. Paar kuud varem oli sealsamas Saksa Demokraatliku Vabariigi laeva veealuse osa külge pandud magnetmiin, mis öösel plahvatas. Õnneks jäi sakslaste laev vee peale. Meie kontori päästepukser Neotrazimõi juhtus Luandas olema ja oli päästetöid juhatanud. Pärast seda loobiti öösiti perioodiliselt vette granaate, et akvalan- giste peletada. Pärast juhtunut pidid kõik Luanda sadamas olnud laevad enne väljumist laskma teha veealuse osa tuukriülevaatuse, et veendudamiinide puudumises. Kalurikolhoosi Pärnu Kalur tuukri- laev baseeruski sel eesmärgil parajasti Luandas.

Päev kulus võimaluste kaalumisele ja plaani tegemisele. Sõja- sadama kai asus Luanda lahe läänepoolses ääres, suunaga ca NNE. Praegu tundub selles kohas olevat Clube Naval de Luanda . Dessantlaev seisis vööriga klubi basseinis. Tuukrilaeva kapteni Vladimir Zabegajeviga olime 1967. a koos sõitnud heeringalaevas. Palusin teda, et ta mõõdaks vaba kai pikkuse mõõdulindiga üle. Kai põhjapoolses otsas, risti kaiga, seisis täisnurga all tuttava leitnandi dessantlaev. Selle ahtriosa tolknes paarkümmend meetrit kai piirjoonest väljapoole, ankrupaigas seisvate laevade suunas. Sildumise ajal pidime oma laeva ära toppama, enne kui vöör dessantlaeva ahtriosa puudutab ja seda lõhkuma hakkab. Kai lõunapoolses otsas seisid pardati buketina viis torpeedokaatrit, ka nende vastu ei tohtinud puutuda. Vladimir mõõtis kai pikkuseks 10 meetrit rohkem, kui meie laeva pikkus. Silduda saime ainult vasaku pardaga, sest põhja poolt lähenemis- ruumi ei olnud. Kutsusime hommikuks appi ka pukseri Rumb, mis kuulus Balti Laevaremonditehasele ja aitas laevu dokkimisel.

Paari päeva pärast pakuti võimalust silduda Luanda sõjasadama kai äärde.

Tuli nõustuda. Oli oht, et reis venib nii pikaks, et preemiarahad (+40%) jäävad saamata. Preemiat maksti reisipäevade kokkuhoiu eest. Aega oli võimalik kokku hoida ainult lastimistöödel. Ülesõidu-

21

TEEJUHT / NR 1

Powered by