Teejuht, kevad 2022.a

Nõukogudeaegne invasõiduk enne taastustöid.

Restaureeritud masin.

õukogudeaegne invasõiduk SMZ S3D väljalaskeaastaga 1981 täitis vaata- N mata oma tagasihoidlikule suurusele ja väljapaistmatule välimusele liiklus- pilti jõudmise järel tähtsat ülesannet, olles puuetega inimeste üks olulisim liikumisvahend. Kuna esialgu puudusid Nõukogude Liidus üldse invaliididele mõel- dud juhtimisseadmetega tavaautod, olid käsijuhtimisega invasõidukid omapärane element nõukogudeaegses liikluspildis. (mootor)ratastooli või venekeelse invalidka tega inimestele sotsiaalosakondade kaudu. Saadaval olid eri variandid masinast: käsijuhtimisega, ühe käe ja jalaga inimesele või ühe käe ja mõlema jalaga juhile. Hinna kujundas invaliidsusgrupp – kes sai tasuta, kel tuli välja käia umbes 220 rubla. Autot tuli aga oodata 5–7 aastat. Masinaid tunti nime all ja neid jagati puue- Eesti Maanteemuuseum ostis 2021. aastal üsna komplektse nõukogudeaegse inva- sõiduki SMZ S3D, mille korrastamist oli omanik juba alustanud, kuid osade puu- dumise tõttu lõpetamata jätnud. Okupatsioonide muuseum andis üle oma eksposit- sioonis olnud väga halvas seisundis invasõiduki. Lisaks soetas maanteemuuseum veel ühe eksemplari ja nii sai kolmestmasinast kokku kriitilise koguse vajalikke osi. „Invasõiduk esindab muuseumi missioonile vastavat tee- ja liiklustemaatikat,“ selgi- tas keerukat invaauto kokkupanemise lugu maanteemuuseumi peavarahoidja ja taastamise eestvedaja Rain Rikas. „Küll tähelepandamatu, kuid siiski ilmekas sõidu- auto on jätnud autokultuuri ajalukku oma jälje, olles tüütu „invaliid“ maanteel, sest aeglustas tänapäevaste standardite järgi toonast hõredat autode voolu,“ lisas Rikas. Masina restaureerismaanteemuuseumi restauraator-konservaator ÜllarMeho. Oma mõõtmete ja väljanägemise poolest peaaegu ideaalselt lasteautoks sobiv sõiduk pälvis poiste tähelepanu juba toona. Tänapäeval aga kutsub neljarattaline invakäru oma aknast sisse piiluma ja mälestuseks pilti tegema igat muuseumi- külastajat, kes aasta ringi avatud väikesessemasinahalli sisse astub.

Fotod: Eesti Maanteemuuseum

Kanni Kallastu , Eesti Maanteemuuseum

Eesti Maanteemuuseum sai jaanuaris valmis aasta aega kestnud projekti – invasõiduki SMZ S3D taastamisega, mille päikesekollane kere tõmbab tähelepanu ja tervitab rõõmsalt muuseumi väikese masinahalli külastajaid.

95

TEEJUHT / NR 1

Powered by