Teejuht, suvi 2022.a

Foto: Eesti Ajaloomuuseum

Autobusside peatus Vene turul (praegune Viru väljak) 1935. aastal. Esiplaanil OÜ Mootor Lilleküla liini teenindav buss, taga on näha taksoautosid.

Kahe aastakümne jooksul tegi Tallinna bussitransport läbi tubli arengu nii arvudes kui ka kvaliteedis. Kui 1924. aastal oli linna- ja linnalähiliinide pikkus 26 km ja liinidel sõitnud 32 bussi vedasid aastas 1 549 265 sõitjat, siis 1939. aastal oli liinide pikkus 46,2 km, peatusi suvekuudel 152, busse 129 ja sõitjaid 9 079 569. Rohmakast kastist soojendusega sõiduvahendiks 1920. aastate algelised puidust bussikered olid ehitatud kohapeal veoauto (enamasti Fordi) šassiile. Rohmakale kastile sarnanevates bussides jäi istekohtade arv tavaliselt alla 30. Reisijad sisenesid bussi tagaosas asuvast uksest. Istuti pikkadel polsterdatud pinki- del. Kui buss oli varustatud trepiga (tagaosas), seisti istekoha puu- dumisel ka sellel. Fromhold Kangro busse iseloomustati järgmiselt: „[---] Bussi küljed olid pooles kõrguses lahtised, millised vihmase ilmaga kaeti veekindla riidega. Ja nii siis katete lehvides tuules, logi-

sedes ja paukudes tormas sõiduk läbi tänavate. Seega olime tol ajal välismaast liiklemisabinõude poolest tugevasti järel nn. „fassaadi“ kui ka mugavuse poolest.“ Talvel oli bussis külm, kevadel tegi liiga ⁵ tolm. Asjaolu, et meeldivaid emotsioone pakkus bussisõit vähe, kajastub ka selles, kuidas busse nimetati: tagantlaetav koerakong, loomavagun, ahvipuur, piinakast, kirju kast jms. 1930. aastatel hakati busse ehitama Rootsis ning Saksamaal toodetud šassiidele (Scania-Vabis, Volvo ja Büssing-NAG). Kered valmistati endiselt kohapeal või ka Soomes, kuid nüüd metallist. 1930. aastate keskpaiku võeti kasutusele ninaosata nn buldogbuss. Moodsad bussid olid varasematest palju suuremad ja ruumikamad, mahutades kuni 50 inimest. Kuna siseneti esiuksest, sai pileteid müüa ka bussijuht. Osa busse oli diiselmootoriga, tänapäevase istmepaigutuse, ventilatsiooni ja soojendusega.

⁵ O-Ü. „Mootor“ tosin aastaid kodanike liiklemise teenistuses. – Uus Eesti, 18. s eptember 1937.

101

TEEJUHT / NR 2

Powered by