Teejuht, suvi 2022.a

ÕHK

TEHNOLOOGIA

Irdtornitehnoloogia – mis see on ja milleks seda vaja on?

rdtornitehnoloogia näol on tegemist lahendusega, I mis võimaldab Eesti lennuväljadel toimuvaid lende koordineerida Tallinnas asuvast juhtimiskeskusest. Irdtornitehnoloogiat on arendatud viimased kuus aastat (aastast 2016). Maailmas on siiani päris valmislahen- dusi vähe ja väga vähesed lennuväljad on taolise tehno- loogia kasutusele võtnud. Siiski on tegu vägagi olulise uuendusega, mis võib muuta kogu lennundussektorit. Irdtornitehnoloogia on süsteem, kus 360kraadine pilt näitab reaalajas lennu- välja pilti, mis on ühendatud keskusega, kus pakutakse lennuliiklusteenust. Seega, lennujuhi töökoht ei pea enam asuma teenust vajava lennuvälja tornis. Kasu saavad ennekõike väikesed lennuväljad, kus teenust saab osutada oluliselt paindlikumalt, ööpäevaringselt, kuluefektiivsemalt ja parema kvaliteediga. Regionaalse- tel lennuväljadel võibki olla vaid mõni üksik lend päevas, kuid lennujaamad (-väljad) vajavad lendamiseks sama- laadset infrastruktuuri ja ressurssi kui suured lennu- väljad. On selleks siis süsteemid, ruumid, vahendid või kvalifitseeritud töötajad, kes tagavad ohutu õhusõidu-

Teve Rahula , Lennuliiklusteeninduse ASi äriarenduse osakonna juht

Fotod: Marilin Leenurm Lennuliiklusteeninduse AS pakub nii mehitatud kui ka mehitamata lendudele ohutut ja digitaalset lennujuhtimisteenust ning on uuendusliku, digi- taalse ja piiriülese aeronavigatsiooniteenuse suunanäitaja Euroopas. 12. mail 2022 tutvustas Lennuliiklusteenindus koos koostööpartneri Adacel Technologies Estoniaga esmakordselt avalikkusele uut ja innovaatilist irdtornitehno- loogiat. Austraalia suurettevõte Adacel Techno- logies Ltd ostis kaugjuhitava lennujuhtimistorni ehk irdtornitehnoloogia arenduse Cybernetica ASilt, et eestlaste loodud tehnoloogia ka teistes riikides kasutusele võtta.

130

TEEJUHT / NR 2

Powered by