Teejuht, suvi 2022.a

Teele Kohv näitab süsteemi Lennuakadeemia rektorile Koit Kaskelile.

Irdtornitehnoloogia on süsteem, kus 360kraadine pilt näitab reaalajas lennuvälja pilti, mis on ühendatud keskusega, kus pakutakse lennuliiklus- teenust.

Fotod: Marilin Leenurm

Georg Mäll, Adacel Technologies Estonia OÜ projektijuht ja Teele Kohv, Lennuliiklusteeninduse AS, Irdtorni projektijuht, tutvustamas irdtorni süsteemi.

Taoline tsentraliseerimine, kus kõik regionaallennuväljad on ühes ruumis koos ja toodud Tallinna keskusesse, pakub töötajale mitmekülgsemat tööd ja paremat töökeskkonda. Kaob ära olukord, kus näiteks töötaja haigestumise tõttu lennuk väikesel regionaalsel lennuväljal maanduda ei saagi, sest pole kedagi, kes lende juhiks või infot edastaks. Vaatamata COVID-19 pandeemiale on lennundus maailmas juba praegu murdepunktis – kuidas hakkama saada kasvavate liiklus- voogudega, kuidas muuta lendamine keskkonda säästvamaks ning efektiivsemaks nii teenuse osutajale, lendajale kui ka tavainimesele, kes järjest rohkem soovib punktist A punkti B jõuda. Seetõttu on lennujuhtimistornide digitaliseerimine tänapäeval uus reaalsus. Selleks, et lennuliiklusteenindused kogu maailmas saaksid pidevalt muutuvates tingimustes pakkuda konkurentsivõimelist ja ohutut teenust, on taoline digitaliseerimine ja üleminek kaugjuhtimisele ainus võimalus. Eesti on küll pindalalt väike, kuid oma inimeste nutikuselt oleme suured. Hea on maailmale näidata unikaalseid lahendusi, mis arendatud just siin ja mis aitavad viia lennujuhtimise täiesti uuele tasemele.

kite maandumise ja õhkutõusmise. Mujal maailmas on irdtorne pai- galdatud väiksematele lennujaamadele (nt Rootsis, Norras, Saksa- maal, Ungaris ja USAs) ülalpidamiseks kuluvate ressursside opti- meerimiseks. Eestis on irdtorni vahendusel toodud üle videosilla Tallinnas asu- vasse keskusesse esimesena Kuressaare lennuvälja pilt, järgnevad Tartu, Pärnu ja Kärdla. Kuigi Kuressaare lennuväljal toimuvat saab juba täna näha Tallinnas asuvast keskusest, siis teenust hakatakse irdtorni vahendusel esimesena siiski osutama Tartu lennuväljale. Kogu projekt plaanitakse lõpule viia 2025. aasta lõpuks. Irdtornitehnoloogiale üleminekuga Eestis hakatakse edaspidi regio- naalsetel lennuväljadel pakkuma lennuinfo ehk AFIS teenust senise lennujuhtimise asemel. Neljast (Tartu, Kuressaare, Pärnu, Kärdla) lennujaamast kolm juba on AFISile üle läinud, mis tähendab, et üle- minek on lühem, kuna vajaminevad teadmised teenuse pakku- miseks on olemas. Ühesugune teenus regionaalsetel lennuväljadel aitab luua sarnased protseduurid ja õhuruumid ning ühtlustada pakutava kvaliteeti, mis teeb kliendile lendamise lihtsamaks ja mugavamaks.

131

TEEJUHT / NR 2

Powered by