Teejuht, suvi 2022.a

VESI

MEREMEES MEENUTAB

Mereriik Ukraina

Vello Mäss

Aastate eest seisis Musta mere äärne põllumajandusmaa Ukraina täie õigusega teiste maailma mereriikidega ühes reas. Selle staatuse kindlustas talle Krimmi poolsaarel asunud Musta mere Vene laevastiku sõjasadam Sevastoopol ning Hersoni lahte suubuv Dnepri ehk Dnipro jõgi (algselt kreeka Borysthenes). Mustalt merelt sai alguse ka üks 19. sajandi suurimaid sõjalisi konflikte – 1853. aastal vallandunud Krimmi sõda, mis 1854. aastal levis Läänemerele ja kaugemalegi.

976. aastal otsustas Harjumaal tegutsenud S. M. Kirovi nime- 1 lise eesrindliku kalurikolhoosi juhatus soetada oma kala- püügilaevastiku teenindamiseks baaslaevana suhteliselt moodsa SRTMK-tüüpi ookeani külmutustraaleri.

Fotod: Vello Mäss

Hersoni sadam oli vaheladu Kiievi laevatehase ja tellijate vahel, kus laevu üle anti.

Tol ajal oli Herson rahumeelne sadamalinn, kus Kiievis valminud lae- vu tellijaile üleandmiseks viimistleti ja merel nende käigukatsetused tehti. Et kätte oli jõudnud juba aasta viimane sügiskuu, läks Kirovi värskeil laevaomanikel kiireks. Lähenes talv ning Miidurand pidi asuma tööle, enne kui Soome laht kinni külmub. Kolhoosi püügi- laevastiku aluste arv küündis kümnetesse, ning igal talvel tuli laevastikule leida baseerumisvõimalust nii Ventspilsi, Liepaja kui ka Klaipeda sadamas. Püütud kala toodi sealt kolhoosi kalatööstusse autodega. Laeva äratoomine Mustalt merelt kodusadamasse osutus kolhoo- sile väljakutseks. Kiires korras komplekteeriti välisviisat omavaist meremeestest meeskond (laevapere), kes pidi tuliuue laeva ümber Euroopa Tallinna tooma. Kaptenina palgati tööle Tootmiskoondise Ookean veteran Vladimir Stavrovitš – Atlandi suurte baaslaevade

Selliseid laevu ehitas Kiievis asuv Leninskaja Kuznitsa nimeline laevatehas. 1976. aasta sügiseks valmis Ukraina pealinnas külmu- tustraaler Miidurand, mis sealsamas vette lasti ja tellijale üleandmi- seks Dnepri jõge mööda Hersoni viidi. Külmutustraaler Miidurand oma esimesel reisil koju Läänemerele. Laev valmis Kiievi Leninskaja Kuznitsa laevatehases 1976. aasta novembris, lasti vette ja pukseeriti mööda Dnepri jõge Hersoni sadamasse, kus tehti laeva käigukatsed merel. Varustuse pikaks reisiks võttis laev peale Musta mere suurimas sadamalinnas Odessas, kust jätkus kodutee läbi Euroopa ja Aasia vahelise Bosporuse väina, Marmara mere ja Dardanellide väina kaudu saarterikkale Egeuse merele. Miidurand teenis Kirovi-nimelist kalurikolhoosi kuni majandi erastamiseni, mil laev Murmanski ulgumerekalureile müüdi, 13. juulil 2007 Laevaregistrist kustutati ning samal aastal ka lammutati.

16

TEEJUHT / NR 2

Powered by