Teejuht, suvi 2022.a

Tabel 1. Freespuru kasutamise lubatavad piirmäärad Norras

kasutusmäär uue asfaltsegu koostises protsentides Freespuru kõrgeim

Aasta keskmine ööpäevane liiklussagedus

Segu tüüp

Bituumeni tüüp segus

Kattekiht

Külmalt Eelsoojendatult

Sobib iga liiklussagedusega 10

Polümeermodifitseeritud bituumen

Kõik segud

Kõik kihid

10

K illustik mastiks- asfalt - betoon - segu

Sobib iga liiklussagedusega 10

10

Kulumiskiht

≥ 5000 < 5000 < 3000

15 15 15

25 40 40

AC surf

Teebituumen

Sobib iga liiklussagedusega 25

Siduvkiht, tasanduskiht

Kõik segud

40

Sobib iga liiklussagedusega

Kõik segud

Kandevkiht

25

40

Allikas: Norra Maanteeamet (Vegvesen).

Foto: Marko Saarm / Sakala / Scanpix

Foto: Transpordiamet

Foto: Graanul Invest

Asfaltsegus vajamineva bituumeni saaks asendada ümbertöödeldud plastjäätmete või ligniiniga.

Asfaltsegus vajamineva bituumeni saaks asendada näiteks ümbertöödeldud plastjäätmete (MacRebur) ja rullmaterjalist või teiste bituumenipõhiste katusekattematerjalide kasutamisega. Uuringud ja katselõikudel saadud kogemused on kinnitanud, et need materjalid on teatud ulatuses täiesti tõsiseltvõetavad alterna- tiivid, mis vähendavad uue asfaltsegu tootmisel bituumenivajadust. Uue materjalina on lisandumas ligniin, mille tootmisvõimekus on Eestis juba olemas ja kasvab tulevikus. Asjaomased eeluuringud käivad ja tänavu kaitstakse ka esimene sellesisuline magistritöö Eestis. Ligniini hind on praegu küll kõrge, kuid suurema tootmis- koguse ja aina kerkiva bituumenihinna korral võime ruttu jõuda turgu rahuldava tasuvuspiirini. Naastrehvide kasutamise vähendamine Eestis on umbes 60–70%l sõiduautodest talviti naastrehvid. Kui tee- konstruktsioon on korrektselt projekteeritud, ehitatud ja hooldatud, siis on meie maanteedel peamine roobaste teket põhjustav tegur naastrehvide kasutamine. Põhjamaades tehtud uuringutes on järel- datud, et üks naastrehvidega auto rebib iga läbitud kilomeetri kohta teest välja u 7–10 grammi asfaltkatet.

des kasvab tendents ehitada statsionaarsed asfalditehased kinnis- teks. Seeläbi väheneb ilmastiku mõju asfaltsegu tootmisele ning ümberkaudse keskkonna tolmu- ja mürasaaste. Soojal asfaltsegul on veel üks eelis, millest peaksid olema huvitatud eelkõige tellijad – iga tootmises vähendatud temperatuurikraad aeglustab märkimisväärselt bituumeni vananemist, aga mida vähem bituumen tootmise käigus vananeb, seda parem on teekatte vastupidavus ja eluiga ning tõenäosus, et materjali saab tulevikus hõlpsalt taaskasutada. Bituumeni asendamise võimalused Bituumen kui asfaldist teekatteid koos hoidev sideaine on asfalt- segu koostise üks kallimaid komponente, mistõttu on läbi aegade püütud leida võimalusi bituumeni täielikuks või osaliseks asendami- seks. Näiteks Põhja-Ameerikas ja Euroopas uuritakse materjale, millega vähendada asfaltsegusse lisatava bituumeni kogust. Ees- tiski on üksikuid katseprojektimaigulisi samme astutud, kuid sarna- selt freespuru ja sooja asfaltsegu tehnoloogia kasutamisega on siin potentsiaali enamaks.

59

TEEJUHT / NR 2

Powered by