022. aasta suvele läheme vastu olukorras, kus bituumen on 2 rekordiliselt kallis ja defitsiitne. Mažeikiai rafineerimistehas Leedus on kaks kuud remondis ja teised naftatöötlejad ei suuda vajalikku kogust tarnida oma tootmise eripära või laadimis- ja logistikaraskuste tõttu. Artikli kirjutamise ajal saab veel Venemaalt bituumenit – see on strateegiline kaup ja eriveos –, aga kui palju on vedajaid, kes on valmis seda rublakohvriga sularaha eest tehasest toomas käima? Lisaks on ooteajad piiril pikad. Me ei tea, kas endine olukord taastub ja kui kiiresti see juhtub. Sõltu- mata hetkeseisust on kohalike materjalide parem kasutus niikuinii päevakorral ja betoon on kindlasti kohalikum kui asfalt. Ka maailmaturu analüüsid on näidanud, et asfaldihinnad on kõikunud märksa rohkem ja tõusnud koguni mitu korda kiiremini kui betooni-
Ain Kendra Tallinna Tehnikaülikooli lektor ja T-Konsult OÜ juhataja-konsultant
hinnad. Samal ajal on tsemendil keskkonna ja kasutuse seisukohalt omad miinused, näiteks kõrge tootmistemperatuur ja energiakulu. Kas betoontee võiks olla bituumeni alternatiiv? Betoon koosneb veest, liivast, killustikust ja tsemendist. Taristu- ehituses on kõige tuntum betoontee Tallinnas Peterburi tee Vesse– Väo linnalõik aastast 1967. Varsti möödub kuus aastat poolekilo- meetrise katselõigu valmimisest Paldiski maanteel Õismäel.
63
TEEJUHT / NR 2
Powered by FlippingBook