Teejuht, suvi 2022.a

Foto: Eero Vabamägi / Postimees / Scanpix

kasutada teerullibetooni (ingl Roller Com - pacted Concrete , RCC) – tehases segatud madala vesitsementteguriga betoonisegu, mis veetakse objektile tavapäraste kalluri- tega, paigaldatakse asfaldilaoturitega ja tihendatakse pneumorullidega. Seega pole selle paigaldamisel vaja betoontee ehita- mise eritehnikat. Maailmas on teerulli- betoon enam levinud hüdrotehnilistes rajatistes (suured tammid) ja suure koor- musega laoplatsidel (terminalid). Teerulli- betooni survetugevus on lähedane tavalise betooni omaga, selle pind on krobeline ja vähem tasane. Enamasti tuleb teerulli- betoon katta asfaldiga, eriti kui teel lubatud kiirus on üle 50 km/h. Põhiliseks teerullibetooni eeliseks võib aga lugeda võimalust ehitada ilma vuukideta. Loomulikult esinevad üleminekud ühelt materjalilt teisele kohtades, kus kõrval kul- geb asfaldiga sõidurada, kus ühissõiduki- rada algab või lõpeb või on muu vahekoht.

Ent kui paanide paigalduse ajaline vahe on alla tunni, ei ole eraldi paisumis- või kaha- nemisvuuke tarvis rajada. See, kas nii lühike ajavahemik on võimalik, vajab muidugi katsetamist. Näiteks tuleb kõne alla mitme laoturiga paigaldamine või spetsiaalsete lisandite kasutamine, kuid tõenäoliselt kujuneb suurimaks takistuseks hoopis betoonisõlme tootlikkus. Betooni on muu hulgas kasutatud teekatte- na bussipeatustes – eeskätt busside ja trollide staatilise teljekoormuse tõttu, mille- le asfalt ei pea vastu, aga ka pikijõudude pärast, mis tekivad katte pinnas nii sõidu- vahendite pidurdamisel kui ka kiirenda- misel. Tavabetooni kasutamisel ehitatakse bussipeatusesse vajalikud põikivuugid ja asetatakse vardad, mis välistavad betoon- plaatide omavahelise liikumise. Samuti on katsetatud lahendust, mille korral on asfal- dipoorid täidetud tsemendilobriga (Con- falt). Selle puhul on probleeme tekitanud äärealad ja üleminekud.

Mõistlik on panna betoonteele kohe asfaldist kulumiskiht, millesse tekkivad defektid on tehno- loogiliselt hõlpsamini remonditavad. Asfaldile ei ole seni head alternatiivi, kuid mida tugevam on asfaldialune kiht, seda õhem võib olla sellele kantav asfaltkate.

65

TEEJUHT / NR 2

Powered by