Teejuht, suvi 2022.a

MAA

Autobuss Tallinnas Viru tänaval 1929. aastal.

Foto: Alexander Teppor, Eesti Ajaloomuuseum

Laevatehased veavad töölisi Toredate Büssingi bussideta Tallinn siiski ei jäänud. Suurtel laeva- tehastel oli tarvis töölisi sõidutada ning 1913. aastal hankis Vene- Balti laevatehas Saksamaalt selleks neli kahekorruselist bussi, mil- les oli kokku 50 iste- ja 10 seisukohta. Neile olid täienduseks kaks samalaadset bussi, mis kuulusid tehase insenerile Vladimir Cheva- lier de la Serrele. Bussid töötasid 1915. aasta teise pooleni, mil avati Kopli aurutrammiliin. Ka Bekkeri laevatehasel oli üks autobuss, mis oli ümber ehitatud veoautost Benz. 1914. aasta novembris põrkasid kahe laevatehase bussid Telliskopli (nüüd Kopli) tänaval kokku. Üks tööline sai vigastada ja õnnetuse põhjustanud bussijuht võeti vastu- tusele. Elementaarse bussiliinivõrgu puudumine oli Tallinna transpordi- süsteemi suurimaid puudujääke. Kui esimene maailmasõda hoo- gustus, pakkus laevatehas busse 40 000 rubla eest linnale, sest tehaseid hakati sisekubermangudesse kolima, olud olid palju muutunud ja busse polnud enam tarvis. Ent linnavolikogu ei võtnud

pakkumist vastu, kuigi busse olnuks vaja eriti 1917. aastal, mil hobu- raudtee töötajad streikisid. Esimesed päris bussiliinid Eesti Vabariigi algul sõidutati inimesi peamiselt veoautodega. Kohe pärast vabadussõda tegid ettevõtjad katset avada püsiv bussiliiklus. Näiteks 1920. aasta lõpus pandi Vene turu³ ja Kadrioru vahel liikuma sama Büssing, millega varem oli sõidutatud Kopli töölisi. See sõitis välja vaid siis, kui koos oli 15 reisijat. Sõiduhind oli 25 marka ots. Järgmise aasta mais hakati igal pühapäeval umbes 40 inimest mahutanud veoautoga sõidutama linlasi Kadriorust Piritale. Sõit kestis üle 10 minuti ja maksis 50 marka, mis polnud kaugeltki odav. Need ühendused jäid aga lühiajaliseks. 1921. aastal asus bussiks kohandatud veoautoga vanalinna ja Kopli vahel sõitma Volbrecht Tatsi, kellest sai olulisemaid bussiettevõtjaid, kuid kelle sõidukid olid kokku pandud üsna juhuslikest osadest. Ametliku liiniloa sai siiski esimesena 1922. aasta mais Fromhold Kangro, kellel lubati avada viis bussiliini. Tatsi sai liiniloa alles sama

³ Vene turg asus praegusel Viru väljaku ja Viru keskuse alal.

98

TEEJUHT / NR 2

Powered by