Teejuht, suvi 2022.a

1937. aastal oli Mootoril kokku üle 90 bussi ja ligi 300 töötajat ning ettevõte hindas oma varade väärtuseks 1 400 000 krooni.

Julius Johannsoni autobuss Tallinnas 1907. aastal.

Foto: Tallinna Linnamuuseum

OÜ Mootor uute Büssingu busside esitlus Uuel turul 1938. aastal.

Foto: Artur Kalm, Rahvusarhiiv

aasta septembris. Kui Tatsi bussid sõitsid peamiselt maaliinidel, siis Kangro omad linna- ja linnalähiliinidel. 1923. aasta algul oli Kangrol juba üle 20 bussi, enamik neist vanad ja viletsad. Järjepanu avati uusi bussiliine. Liinilubasid said teisedki ettevõtjad, kuid mitte kõik ei olnud edukad, mistõttu tuli ette ka tegevuse katkes- tamist. Bussiettevõtja elu polnud sugugi lihtne – muu hulgas tuli tal parandada teid, sest rasked bussid kahjustasid sillutist, ehitada varjualuseid jne. Uus tase 1922. aasta juunis jõustus „Sunduslik määrus autobusside liikumise kohta Tallinnas“. Selles loeti autobussiks inimeste veoks kasutata- vat kaheksa või enama istekohaga autot. Veoautot oli sõitjaveol keelatud tarvitada. Sõidukiirus ei tohtinud ületada 15 km/h ja sõidu- hinna ülempiir oli 10 marka kilomeetri kohta. 1924. aastal töötati välja ka Tallinna bussiliinivõrgu kava, kuid ettevõtjad ei suutnud seda täita.

1924. aastal oli Tallinnas üle 30 autobussi. Enamik neist olid peamiselt ülekoormatuse, nõrga kere ja amortisatsiooni tõttu väga kehvas seisukorras. 1926. aasta Vaba Maa teatab: „Lausa häbi on näha meil logisevaid ja lipitud-lapitud Fordi loksisid liikumisel, iste- pinkidel rebenenud vahariide räbalad.“ Bussid olid sageli katki, hiline- sid ega suutnud vahel isegi mäest üles sõita. Ülevaatusel tuvastati neil nii tõsiseid puudusi, et osa kõrvaldati liiklusest. Suur muutus leidis aset 1926. aasta algul, kui Kangro raskustesse sattunud bussiettevõtte baasil moodustati OÜ Mootor. Krediidi- panga kontrollitav Mootor alustas reisijavedu kolmel linna-, kahel linnalähiliinil ja maaliinidel. Peagi osteti ka esimesed uued bussid. 1927. aastal sai aga enamik Mootori busse Suur-Tartu maantee suures garaažipõlengus kannatada. Mõnda aega oli bussiliiklus tugevalt pärsitud, enamik sõiduvahendeid tuli välja vahetada. Õnneks olid bussid 150 000–350 000 marga eest kindlustatud.

1931. aastal võttis ettevõte üle Tatsi transpordiäri ning järgmisel aastal oli Mootoril Tallinnas ja linnalähiliinidel käigus 31 autobussi.

99

TEEJUHT / NR 2

Powered by