ÕHK
Olümpiaregati jaoks ehitatud reisiterminal on aastate jooksul läbinud mitmeid uuenduskuure ning viimane suurim laiendus toimus aastatel 2006–2008, mille tulemusena on lennujaam nüüd võimeline teenin- dama 2,6 miljonit reisijat. Veelgi enam – lähiaastatel on plaanis termi- nali läbilaskevõimet suurendada nii, et siin oleks võimalik teenindada 4,2 miljonit reisijat. See tähendab näiteks uute eelootealade ehitamist, millega alustati juba 2022. aastal ning täiendavate laienduste planeeri- mist, aga ka kogu muu taristu uuendamist. Näiteks võttis lennujaam 2022. aasta sügisel kasutusele uue täisautomaatse pagasisortee- rimissüsteemi, mis suudab teenindada 5400 ühikut pagasit tunnis! Tallinna lennujaama on korduvalt nimetatud Euroopa parimaks lennu- jaamaks ning meeskond on võtnud omale missiooni paista silma kodususega. Parimaks olemiseks peab kogu teenus olema kvaliteetne, taristu mugav ning lennujaam ise hubane. Terminali partnereid valides ning väravaid sisustades on lennujaama eesmärk pakkuda mitme- külgset valikut ja maitseelamusi, aga ka mõnusaid nurgakesi, kus oleks lihtsalt hea istuda ja reisi oodata ning lastele leidub siin toredaid mängualasid. Teenused, nagu usaldusel toimiv raamatukogu või hubased puhkenurgad on lennujaamades pigem harvad ning Tallinn paistab sellega silma. Reisijate arv on Tallinna lennujaamas liikunud pidevalt kasvavas tempos – esimest korda ületas see ühe miljoni reisija piiri 2005. aastal ning kahe miljoni reisija piiri 2012. aastal. Senini suurima reisijate arvuga oli 2019. aasta, mil lennujaama läbis 3,26 miljonit inimest. Vahepeal maailma tabanud kriiside tõttu on reisijate arv olnud paar aastat väiksem, kuid lennujaama prognoosid näitavad, et käesoleva aasta lõpuks võiks reisijate arv jõuda taas 3 miljoni juurde. Nii nagu laieneb reisiterminal, peab arenema ka ülejäänud taristu. Ohu- tus on lennunduses prioriteediks number üks. See tähendab, et taristu peab olema korras ja ajakohane, lennuraja lähedal asuvad metsad hooldatud ja raadatud kõrgusele, mis ei ohustaks lennuliiklust ning lennuliiklusala lindudele ja loomadele ebasobiv elupaik. Kui 1936. aas- tal alustati opereerimist 300 meetrit pika ja 40 meetrit laia lennurajaga, siis 80 aastat hiljem ehk aastal 2016 avati lennuliiklusele uus lennurada, mis on kasutusel ka praegu ning mis on 3480 meetrit pikk ning 45 meetrit lai. See lennurada on vastu võtnud ja teele saatnud lisaks regulaar- ja kaubalendudele ka militaar- ning tähtsate välis- külaliste ja maailmakuulsate artistide lennukeid. Maailm ja reisijate ootused on pidevas muutumises ning ohutuse ja kvaliteetse teenuse kõrval on oluliseks saanud ka jätkusuutlik majan- damine. Jätkusuutlikkus ning keskkonnahoid on saanud üheks Tallin- na lennujaama strateegiliseks tegevussuunaks. Oma esimesed sam- mud rohelisema majandamise suunas astus lennujaam 2020. aastal, mil alustasid tööd seitse esimest päikeseparki lennujaamades üle Eesti. Tänaseks on lennujaam vähendanud oma süsinikuheitmeid veerandi võrra võrreldes 2019. aastaga. Tallinna lennujaamal ei ole võimalik saada maailma suurimaks, kuid me saame silma paista maailma koduseima lennujaamana, mille teenused on tipptasemel. Uute kohtumisteni maailma koduseimas lennujaamas!
20. septembril tähistab Tallinna lennujaam oma 87. sünnipäeva. Just sel päeval 1936. aastal avati Ülemiste järve kaldal kolmesuunaline betoonist lennurada, mis võimaldas lennukitel maanduda iga tuulesuunaga ning igal aastaajal. Olümpiaregati jaoks valmis 1980. aastal tänapäeval kõigile tuttav Eesti rehielamust inspireeritud uus terminalihoone. Viimased kolmkümmend aastat asub vanas terminalihoones lennujaama kontor.
F
Foto: AS Tallinna Lennujaam
Lähiaastatel on plaanis terminali läbilaskevõimet suure nii, et oleks võimalik teenindada 4,2 miljonit reisija
Foto: Marek Metslaid
100
TEEJUHT / NR 6
Powered by FlippingBook