Teejuht suvi 2023

ÕHK

LÕPUTÖÖ Lõputöö „Satelliitnavigatsiooni signaali häiringud ja mõju lennundusele”. Juhendaja Eesti Lennuakadeemia õppejõud Valeri Kravets, MSc. Satelliit- navigatsiooni

signaali häiringud ja mõju lennundusele

Viimastel aastatel on tõusnud globaalse satelliitnavigatsiooni süsteemi (ingl global navigation satellite system , GNSS ) häiringute arv lennunduses. Eriti on seda täheldatud pärast Ukraina sõja algust. See lõputöö uuris GNSS häiringute statistikat lennunduses ning GNSS signaali häirimist katseliselt.

üüdisaegne lennundus sõltub palju GNSS süsteemidest. N GNSS annab lennukitele infot asukoha, kiiruse ja aja kohta ning võimaldab kasutada sooritusel põhinevat navigat- siooni (ingl performance based navigation, PBN), tänu millele saab optimeerida õhuruumi kasutust vähendades aja ja kütusekulu. GNSSi vastuvõtjasse jõudev signaal on nõrk ning selle saadavust võivad segada ( Jamming – segamine) raadiosageduslikud häirin- gud (ingl radio frequency interference, RFI). Kui segav signaal on piisava võimsusega ning vastuvõtjaga samal sagedusel või selle lähedal, siis on vastuvõtjal pea võimatu tuvastada madala võimsu- sega GNSS signaale. Häiring võib olla ka looduslikku päritolu, näiteks kosmiline kiirgus või vigane tehnika, mis võivad kiirata sig- naale L1 sagedusel ja takistada GNSS signaali vastuvõttu. Viimastel aastatel on aina rohkem GNSS häiringu intsidente. Lennu- kid saavad lennata ka ilma GNSSita, arvutades positsiooni lasergüroskoobil põhineva navigatsioonisüsteemi (ingl inertial refe- rence system, IRS), kõrgsagedusliku ringsuunalise raadiomajaka

Artur Talvik

Eesti Lennuakadeemia vilistlane

Foto: erakogu

(ingl very high frequency omnidirectional range, VOR) või kauguse mõõtmise seadme (ingl distance measuring equipment, DME) kaasabil. Häiringute massiivne hüpe lisab siiski töökoormust pilootidele ja ka lennujuhtidele. Lisaks võivad need häiringud mõjutada ka lennuohutust. Isegi kui GNSS on augmenteeritud ABASi, GBASi või SBASiga (süsteemid, mis on mõeldud GNSS signaali täpsuse ja saadavuse parandamiseks) on signaali ikkagi võimalik segada. Näiteks n-ö erasegajaga, millega saab blokeerida GPS-signaale (ingl personal privacy device, PPD) või militaar segajatega. Aastatel 2017 ja 2018 tõusis häiringute arv 2000%

108

TEEJUHT / NR 5 TEEJUHT / NR 6

Powered by