Foto: ekraanitõmmis NMIS tarkvarast
olevate märkide andmete ning oleku muutmise menetlusi, samuti märkide tühistamist) nimetatakse navigatsioonimärkide andme- koguks (NMA), olenevalt kontekstist ka haldusrakenduseks. NMA-le on ligipääs ainult autoriseeritud ja autenditud kasutajatele, kelleks võivad olla nii Transpordiameti töötajad, märkide valdajad või nende esindajad kui ka navigatsioonimärke hooldavate firmade töötajad. NMISis hallatakse nii füüsilisi (püsi- kui ujuvmärgid) kui ka digimärke (sünteetilised AIS-märgid ja virtuaalmärgid). Lisaks navigatsiooni- märkidele hallatakse NMISis ka märkide süsteeme, milleks on sihid ja laevateed, mille juurde navigatsioonimärgid kuuluvad. Avalik andmekogu Navigatsioonimärkide haldusrakendusega on seotud eraldi avalik andmekogurakendus oma veebiliidesega, mis võimaldab soovija- tel / muudel huvilistel teha märkide päringuid ja vaadata teatud hulka märkide andmeid. Avaliku andmekogu andmestik moodus- tatakse andmekogu haldusrakenduse andmestiku alusel ja seda uuendatakse neli korda tunnis. Navigatsioonimärkide kaugseire Kuna paljud navigatsioonimärgid, nii püsi- kui ka ujuvmärgid, asuvad raskesti ligipääsetavates kohtades, siis on eriti oluline navigat- sioonimärkide töökindlus. Tõrgete vältimisel on tõhusaks abivahen- diks kaugseire, mis tagab informatsiooni aparatuuri ja ühes sellega märgi seisukorrast ning töövõimelisusest ja võimaldab vajadusel ennetavalt reageerida. Kaugseire võimaldamiseks on kõik tulega poid (185 tk) ja peaaegu kõik riigi valduses olevad püsimärgid (196 tk) varustatud mobiilsidevõrgus töötava sidelahendusega, mis võimaldab perioodiliselt edastada serverile olekuraporteid märkide tööst ja seadmete seisukorrast. Navigatsioonimärgi peal on kõik märgi tööks vajalikud elektroonika- seadmed ühendatud võrku sidekontrolleriga, mis koostab ja edastabki olekuraportid. Sidekontroller ja teised seadmed on kaug- hallatavad ning nende püsivara on NMIS sideliidese kaudu distantsilt uuendatav. Lisaks plaanilistele automaatsetele raporti- tele (381 märgi kohta 40 000 raportit ööpäevas) saab ka ise teha märkidele andmepäringuid või korraldada tavapärasest oleku- raportist erinevat perioodilist andmesidet. NMISi navigatsioonimärkide ekspluatatsiooniandmete haldamise rakenduse kasutajaliidese (NME) navigatsioonimärkide olekuvormil (vt joonist) näitavad erinevad elemendid peaaegu reaalajas märgi tule olekut (töötav/kustunud), side korrasolekut, asukoha- määramisvahendi olemasolu ja märgi õiges asukohas olekut. Nt punane täide märgib riket ja punane piirjoon vale asukohta. Teatavale hulgale kaugseirega poidele on omistatud MMSI ( Maritime Mobile Service Identity ) number ning neid poisid kujutatakse elektronkaardil nn sünteetiliste AIS-märkidena. Iga kolme minuti tagant saabuva olekuraporti alusel koostab NMISi vastav programmimoodul NMEA-sõnumi AIS marsruuterile, mis edastab AIS M21-sõnumi poi andmetega AIS-baasjaamade kaldavõrku. Märgid kuvatakse lisakihina elektronkaardil, kus saab pärida ka poi detailandmeid.
Navigatsioonimärkide kaugseire raportite baasil genereeritud märkide olekuvorm.
Virtuaalmärgid NMIS sisaldab ka virtuaalmärkide haldamise (kavandamise, akti- veerimise, seire ja deaktiveerimise) tuge². Lähiajal on plaanis virtuaalmärkide loomist ja ekspluatatsiooni testida ning pärast seda võtta virtuaalmärgid vajaduse tekkimisel kasutusse. Virtuaalmärke kasutatakse siis, kui on vaja kiirelt tähistada ootama- tult tekkinud navigatsioonioht või sellistes kohtades, kus ei saa mingil põhjusel (nt liiga suure sügavuse tõttu) füüsilisi navigatsiooni- märke kasutada. Samuti on kavas kasutada virtuaalmärki ajutiselt füüsilise ujuvmärgi ettenähtud asukohas puudumise tähistamiseks juhul, kui mõni ujuvmärk on nt keti katkemise tõttu kohalt ära triivi- nud. Laevatöö ujuvmärkidega³ Ujuvmärkidega sooritatav töö on Transpordiametis korraldatud peaaegu täielikult NMIS abil. NMIS sisaldab ujuvmärkide varustuse kõigi vahendite andmebaasi (laternad, kered, vastukaalud, patareid, ketid, ankrud), millest koostatakse infosüsteemis konkreetsete märkide varustuskomplektid. Nende andmete põhjal koostatakse poilaevadele töökäsud, mille alusel komplekteeritakse poihooldus- baasis laevale kaasa võetav last⁴. Töökäske koostatakse lähtuvalt planeerimisloogikast, mis ei pruugi alati sobida laevajuhi töö- protsessi loogikaga, sellepärast on laevajuhil võimalus koostada töökäskudes kirjas olevatest töödest konkreetses olukorras kõige sobivam teekond (teekond võib koosneda ka erinevatest töökäsku- dest pärinevatest ja eri liiki töödest).
Laevatöö tugitarkvara aitab laevajuhil ujuvmärgid suure täpsusega paigaldada ettenähtud kohale. Laevajuht ei pea teadma märgi
² Virtuaalmärgid on AIS-signaali alusel loodud kaardisümbolid elektroonilisel navigatsioonikaardil, kusjuures erinevalt AIS-poist füüsiline navigatsioonimärk virtuaalse poi asukohas puudub. Virtuaalmärke kasutatakse ajutiste märkidena. ³ NMISi kontekstis peetakse laevatööde all silmas hooajaliste ujuvmärkide paigaldamist ja välja võtmist, ujuvmärkide ümberpaigutamist, ujuvmärgi kere vahetust ja ujuvmärgi hooldust (laterna, patareide või/ja keti vahetus). Lisaks töödele ujuvmärkidega võib poilaevalt tellida eritöö, kui laeva kraanaga on vaja teha tööd täpselt määratud asukohas objektidega, mis ei ole navigatsioonimärgid. ⁴ Laeva lastiks on poid, mille maksimaalne pikkus on 11,1 m, kaal koos vastu- kaaluga kuni 6,2 t, kett kuni 2,4 t (maksimaalne pikkus 135 m) ja ankur kuni 12 t. Komplekt kokku > 20 t.
17
TEEJUHT / NR 6
Powered by FlippingBook