Teejuht suvi 2023

VESI

vahesein on veekindlalt suletav. Seda küll tehnilistel põhjustel mitte päris Rahvusvahelise Mereorganisatsiooni standardite kohaselt, kuid piisavalt, et vöörikajuti veega täitumise korral alus pumpade abil pinnal hoida. Roolis seisev Margus teatas lakooniliselt: „vöör- staak lekk“, mis maakeeli tähendab, et masti vööripoolt toestav terastross on järele andnud. Andsin kiire käsu laev vööriga allatuult keerata, vältimaks masti murdumist. ning valliga sorisime tugeva tuule tõttu väikeseks rehvitud eespurje kokku nii- palju, kui seda tekilt teha andis, sest normaalselt ümber vöörstaagi seda enam rullida ei saanud. Järgnevalt toestasime masti vöörisuunas spinnaker Oli selge, et merel oma jõududega me seda probleemi ei lahenda ning vastu tuult Inglismaale mingil juhul ei purjeta. Tuli leida hädasadam, mis asuks alla tuult. Kuna ühtegi vahesadamat selles olukorras sobivas rannikulõigus meie reisiplaanis ei olnud, siis polnud laevas ka ühtegi merekaarti, mille järgi saanuks võimalikku hädasadamasse ohutult siseneda. Ainus sobivana tunduv oli Cux- haven Elbe jõe suudmes, kuhu ka kursi panin. Mõnevõrra lähemal asuvateni ulatusid vaid meie generaalkaardid, kus sügavusnumbrid lõppesid kahekümne meetri . isobaadil Kuna olime nüüd kõigi näitajate poolest piiratud manööverdus- võimega alus, kes teistele laevadele teed anda ei saa, andsin ultra- lühilainel eetrisse ka ohutusteate SÉCURITÉ. Seda kuulis Hollandi rannavalve ning pakkus kohe lahkesti abi. Peale lühikest raadiosidet olime kokku leppinud, et võtame kursi Vlielandi tuletornile ning meile tuuakse rannikust ohutusse kaugusesse pardale loots, kes meid Harlingeni sadamasse juhatab. Kõik läks plaanipäraselt, nagu põlisele mereriigile kohane. Täis- puhutav paat tuiskas meile Vlielandi tuletornile lähenedes vastu ning pardale tuli kräsupäine aktiivse olemisega vabatahtlik mere- päästja, kes kohalikke faarvaatreid ilma kaardita tundis. Olles esi- mesed juhised andnud, osutas ta meie kurssi lõikavale lähiliini parv- laevale ja seletas, et tema reisikott on selle laeva pardal. Ta nimelt oli saanud väljakutse olles reisijana parvlaeval, kust ta siis „kinni nabiti“ ja LENNUKile appi lähetati. Sissesõit mööda kitsaid faarvaatreid ja läbi lüüsi sujus nagu õlitatult ning varsti seisime idüllilise Harlingeni kesklinna servas kai ääres, kus helisesid kirikukellad, paistis päike ja polnud jälgegi Põhjamere vaenulikkusest. Järgneva nädalaga saime endale uue vöörstaagi, mille aitas paika panna kohalik kogenud taglasemeister. Vöörstaagi katkemise põhjusena tuvastas ta paigaldusvea, mille oli teinud Soome firma, kes ka kõik kulud kattis. Mina olin saanud korraks põlved vatiseks ja ühe kogemuse võrra rikkamaks. Katabaatilises tuules Polaaruurijad ja meremehed, kes on sõitnud mägiste rannikute lähedal, teavad, mida tähendavad katabaatilised tuuled. Need on

LENNUK ankrus Tulemaa lõunarannikul Aguirre lahes.

Katiu atolli sadamas.

mägedest või kõrgplatoodelt piki nõlva suure kiirusega alla laskuvad jahtunud õhumassid. Katabaatiliste tuulte omapäraks on tekkida väga lühikese aja jooksul ning siis sama kiiresti raugeda. Saime neid reisi jooksul mõned korrad kogeda. Olime väljumas Tulemaa saarestikus asuvast Beagle'i kanalist, mis on järskude mägiste kallastega kitsas väin Tulemaa lõunaranniku ääres. Ees ootas kurikuulus ja legendaarne Kap Hoorni neem ja seda ümbritsev ebasõbralik meri, mida ka laevade kalmistuks kutsutakse. Meid ümbritsesid pilkane pimedus ja vahelduva kiiruse ning suunaga puhuvad tuuled. Plaan oli ümber Kap Hoorni vastu tuult purjetada nii, et ümber neeme saame kahe tsükloni vahele jääva rahulikuma ilmaga, kuid selleks pidime algatuseks sisenema eemal- duva madalrõhkkonna serva, ehk tormi ja hiljem vastu võtma uue tsükloni. Etteruttavalt olgu öeldud, et plaan töötas. Purjed olid ja kõik laevas nii, nagu ees ootavat tormi arvesta- rehvitud des olema peab. Meie kurss viis läbi mitmete kaljusaarte vahelt. Seal, kus ma seda väga oodata ei osanudki, raputas laeva kata- baatiline tuulepuhang, mis pani värisema. Andsin käsu taglase eespuri miinimumini kokku rehvida. Ja siis juhtus mingi arusaamatu viga.

22

TEEJUHT / NR 6

Powered by