Teejuht suvi 2023

prillis 2012, kui merekeele nõukoja toonane A esimees ei saanud igakuisel Peedu Kass koosolekul osaleda, sest pidi jäämurdjaga Tarmo Uno Sillamäe lähedal jääd murdma, vaadati Lauri eestvedamisel läbi viimaste nädalate jooksul laekunud tõlkeabi taotlusi. Peamiselt erinevate inglis- keelsete laevatüüpide kirjeldamiseks. Nõukoja teo- kirjast number 71 selgub, et tookord kinnitati kokku- saamisele eelnenud meiliarutelude tulemusel ja kohapeal kahetunnisel koosolekul kokku 44 uut merendusterminit. Nende hulgast leiab lühendid BIBO ( bulk in – bag out ) , nt suhkur laaditakse mahtlastina ja lossitakse kottidesse – puistena sisse, kottides välja last ; COB ( container/oil/bulk ship ) – konteineri-nafta- puistlastilaev ; DSV ( diving support vessel ) – tuukrilaev ning ka terminid landing craft – randumislaev, mere- väes dessantlaev ; trenching support vessel – kaeve- laev ja split hull vessel – lahkneva kerega, avatava põhjaga laev. Mainitud teokirjas on huvipakkuvaim termin jack-up (vessel) ehk teisisõnu Offshore Construction Vessel . Tookord otsustati, et ei pea lähtuma otsetõlkest, mille lühem versioon viitab tungrauale, vaid pigem läheneks piltlikumalt ehk kasutaks jalgadega seonduvat mõis- tet. Teokirja vormistati tõlkesoovitus: „tõstejalgadega vesiehituslaev“. Tõstejalgadega laev on suure kraanaga ja sel on vertikaalselt läbi laeva kere liigutatavad pikad sam- maste sarnased tõstejalad (3–8 tk), et tavalise kraana- ga varustatud laevaga võrreldes lihtsamalt ja ohutu- malt paigaldada, ehitada ja hooldada mererajatisi.

Tõstejalgadega laev Sea Power ( ) Esbjergi KPS Gultekin Bey sadamas 2009. aastal. Üle-eelmisel kümnendil olid nii meretuulikud kui ka nende osi vedavad-tõstvad laevad veel üsna väikesed, spetsiaalseid laevu tuuleparkide ehituseks oli vähe. Mitmed laevad ehitati siis veel ümber tavalistest kaubalaevadest. Pildil oleval laeval kasutati jalgade langetamiseks trossidega vintsi süsteemi. Juba paar aastat hiljem, kui tuulikud muutusid üha kõrgemaks, ehitati selle laeva kraana suuremaks ja pikemaks ning lisati laevateki laiendid mõlemasse poordi, et suuremad tuulikulabad pardale mahuksid. See ettevõtmine võis laeva projekteerijate jaoks olla päris suur katsumus, kuidas seejuures laevakere stabiilsust vees (püstivust) edaspidi tagada.

Fotod: Mairold Vaik

Tõstejalgadega laevale peavad lisaks kraanale mahtuma ka tuuliku osad.

Tõstejalad on vajalikud selleks, et merel saaks laeva- kraanat täpsemalt kasutada, sest muidu oleks laeva

Merekeele nõukoja juubelihooaeg algas ja lõppes tuulepargilaevade nimetustega. Allpool mõned näited: Crew Transfer Vessel (CTV) – tööperelaev, ka personaliveolaev, üleveolaev (SOV) – Service Operation Vessel tuulepargi teeninduslaev (W2W) – Walk to Work

Nõukoja teokirjast number 71 selgub, et tookord kinnitati kokkusaamisele eelnenud meiliarutelude tulemusel ja

lainetrepp või õõtsesummutiga käigusild (MPSV) – Multipurpose Supply Vessel mitmeotstarbeline varustuslaev Stand-by ERRV (

kohapeal kahetunnisel koosolekul kokku 44 uut merendusterminit.

) – Emergency respond and Rescue Vessel

valvepäästelaev

Loe lisa ajakirja

Meremees

2022. a talvenumbrist ja

teokirjast

nr 166 (2022.)

33

TEEJUHT / NR 6

Powered by