Teejuht suvi 2023

Järjest väiksem tähtsus on laos olevatel varudel ja oluliselt suure- nenud roll võimalikult sujuval tarneahelal, tarnides tootmiseks või müügiks vajalikke komponente ja kaupu ühest maailma otsast teise. Vähemtähtis pole ka transportimisega seotud kulu. Lõputöö kirjutamise ajal on autor ise seotud Škoda esindusega, mis tegeleb Škoda sõidukite edasimüüjana Eestis, Tallinna piiril asuvas Laagri esinduses. Škoda müüginumbrid on Eestis aasta-aastalt tõusnud. Auto 100 AS alustas Škoda sõidukite impordi ja müügiga Eestis 2005. aastal ja siis müüdi aastas kõigest 300 uut Škoda autot. 2022. aastal tarniti Eesti klientidele ligikaudu 3500 uut sõidukit. Seega müügimaht on tõusnud üle kümne korra. Ettevõte on laienda- nud tegevust ka ülejäänud kahte Balti riiki. Alates 2016. aastast esin- dab Auto 100 AS Škoda sõidukite maaletoomist Lätis ja 2023. aasta jaanuarist alates alustati importööri tegevusega Leedus. Laienemi- se tulemusena tehtud prognooside kohaselt tõusevad Škoda müügimahud Balti riikides vähemalt 10 000 uue sõidukini aastas. Suurenevad kogused on tekitamas kontsernile väljakutseid, kus tuleb leida äritegevusest lähtuvalt parim logistiline viis sõidukite too- miseks tootjatehase asukohariigist Tšehhi Vabariigist Balti riiki- desse ja nende edasiseks transpordiks edasimüüjate juurde. Praegu on sõidukite transportimiseks kasutusel treileriveod otse tootja- tehasest Balti riikides asuvate Škoda edasimüüjateni. Sellise transpordiviisi kasutamise eeliseks on tarnimise kiirus ja paind- likkus. Mahtude tõus on näidanud samas ka treilerivedude nõrkust. Näiteks on keeruline leida vajalikku arvu treilereid, kui tehases ootab ära toomist korraga üle 300 auto.

Maario Orgla

TalTech Eesti Mereakadeemia vilistlane

Foto: SKO Motors OÜ

Merenduse ja laevanduse roll on viimastel aastakümnetel muutunud logistilistes tarneahelates järjest olulisemaks. Statistilised andmed näitavad, et ligikaudu 80% maailmas transporditavates kaupadest liiguvad meretranspordi abil. Saab väita, et mööda merd saab tänapäeval transportida kõike. ransporditavateks asjadeks võivad olla toiduained, kütused, T erinevad materjalid, sõidukid – ühesõnaga kõik, mida inim- kond oma igapäevategevustes võib vajada. Kiiresti kasva- nud konteinertransport on logistilised tarneahelad muutnud efek- tiivseks ja kiireks. Tarneahelate kiiruse tõus on mõjutanud oma- korda tehaste, tootmisettevõtete ja edasimüüjate tarneprotsesse.

Tarneahelate ümber- kujundamine on alati seotud riskidega, kus on hoolikalt vaja mõelda ja analüüsida muudatuste mõju.

Foto: Škoda Storyboard

39

TEEJUHT / NR 6

Powered by