Hea teada:
ASUKOHT: Riigitee nr 59, Pärnu–Tori 20,8. km PROJEKTEERIJA: OÜ Järelpinge Inseneribüroo (Aivar-Oskar Saar) TÖÖVÕTJA: AS Tref Nord OMANIKUJÄRELEVALVE: AS Teede Tehnokeskus (Timo Tsefels ja Veiko Kurg) ARHITEKTUURNE LAHENDUS: Arpana Arhitects OÜ (Mari-Liis Vunder ja Rain Robert Randväli) KOGUMAKSUMUS: 4 miljonit eurot
1956. aastal ehitatud ning 1999. aastal remonditud vana Tori sild lammutati ning ehitati uus: selle kandevõime on
nüüd tänapäevastele nõuetele vastav, sild mugav ja ohutu. illainsener Ervin Hein Transpordiametist räägib, et S otsus vana sild lammutada sündis põhjaliku analüüsi tulemusena: „Pärnu–Tori tee remondi osana oli plaa- nis ka silla remont, paraku näitasid uuringud, et lihtsalt remon- diga enam silda korda ei saa. Talastik ja pealisehitus olid selli- ses seisus, et tänapäevaseid koormuseid seal tagada ei olnud võimalik. Nii tellisime uue silla ehituseks eelprojekti Ehituse ja Tarkvara Inseneribüroo OÜ-lt, kus projekti vedas volitatud teedeinsener Siim Idnurm ning kui see sai valmis, siis algata- sime ka põhiprojekti koostamise.“ Nüüd on valmis kolmeavaline monteeritavate, muutuva kõrgu- sega terastaladega teras-betoon komposiitsild, millel betoo- nist pealisehitised. Arhitektuurikonkursi tulemusel valminud lahendus suhestub kohaliku keskkonnaga igati hästi ning arvestab nii Tori kiriku ja vabadussamba kui ka kuulsate Tori koobaste ilmega – viimastest inspireerituna valisid arhitektid talastiku värvitooni, mis sai sarnaselt liivakarva kollane. „Sild on oluline ühendus nii jõe kahe kalda kui ka oluliste hoone- te vahel Tori alevikus. Kontseptsioonlahenduseks oli luua markantne Tori sild nii möödujatele kui ka alevikus elajatele,“ toovad arhitektid oma ideekirjelduses esile. „Oluline on kohali- ku materjali ja käsitööliste väärtustamine ning kaasamine.“ Nii on kergliiklustee teekattes omal kohal suureformaadilised looduslikud Tori valla maakivid, luues sideme ümbritseva maastikuga, silla kergliiklusteed on reguleeritavate LED-ele- mentidega valgustatud, silla sammastele on puitlaud-betoon- raketisega lisatud kerge struktuur.
Faktid:
Sild asub Pärnumaal, see valmis 1956. aastal ning remonditi 1999. aastal. Tori silla lammutamise ja uue silla ehitamisega tagati normidele vastav kandevõime (2400 kilonjuutonit), suurenes sõidumugavus ja liiklusohutus. Sild asub Tori alevikus ja silla vahetus läheduses asuvad Tori kirik ja Vabadussõja mälestussammas. Uue silla ehitamisel arvestati kohaliku kogukonna ja Eesti Arhitektide Liidu ette- panekutega ning lisati konstruktsioonielementidesse koha- likku olustikku iseloomustavaid detaile, materjale ja toone, näiteks terastalastike värv, maakivist kõnniteekate, piirded ja valgustid. Uus sild on kolmeavaline monteeritavate, muutuva kõrguse- ga terastaladega, teras-betoon komposiitsild. Silla kogupik- kus on 140,6 meetrit, kogulaius 15,1 meetrit. Sõidutee gabariit on 9 meetrit ning jalakäijate tee gabariit mõlemal pool silda 2,5 meetrit.
Allikas: Transpordiamet
Tori silla kergliiklustee lahendus:
Betoonteekate on suureformaadilistest maakividest, mis pärinevad Tori valla piirkonnast.
Maakivitöötlus ja lõikus tehti kivispetsialisti juures.
Vana sillaga võrreldes on suurendatud sillaavade suurust: nüüd on sillal üks keskmine sammas vähem.
Täpne kivide suurus ja lihvimise aste määrati koostöös betoonitehase ja maakivide lõikajaga. Külmakindluse tagas betoonitootja, kes kasutas vastava klassiga betoonisegu. Libeduseklass tagati lihvimise sobiva karedusastmega. Karedusklass määrati eraldi mõõtmistega tööde tegemise ajal.
Põhjalik teavitustöö Liiklus oli sillalt ümber suunatud alates 2022. aasta maist kuni sama aasta novembrini, see puudutas nii ühiskondlikku trans- porti kui ka põllutehnikat. Jalakäijate tarbeks oli kasutuses ajutine sild.
Allikas: Arpana Arhitects OÜ
Ehituse teavitustööga kohalikele elanikele alustati aegsasti: „Alguses oli ka kriitilisi noote, ent kõik sai läbi arutatud ning
53
TEEJUHT / NR 6
Powered by FlippingBook