Praegune nutikas liiklusmärgistus peab ajale vastu kuni 15 aastat Transpordiamet on muutuvteabega liiklusmärkide pai- galdamiseks teinud eeltööd kümmekond aastat ja praegu rajatud lahendused peaksid tehnoloogiliselt kiiresti arenevas maailmas vastu 10–15 aastat. Transpordiameti intelligentsete transpordisüsteemide arendusjuht Kristjan Duubase sõnul on nutikate liiklus- märkide kasutuse laiendamisel ees veel lai arenemis- ruum: „Meil on muutuvteabega liiklusmärkideta veel Tallinna–Narva suund Rakvereni ja ka Tallinna ringtee, mida praegu rajame projekti E265 ITS raames Väo– Kanama lõigule. ITS arengukava järgi peaks needki niikaugele saama. Uutele või rekonstrueeritavatele 2 + 2 teelõikudele projekteerime juba muutuva teabega liikluskorralduse sisse.” Järgmisena on plaanis uuendada nutikaks liiklusmärgid E20 maanteel Loobu–Haljala lõigul. Investeeringu katmiseks on Euroopa tõukefondidesse rahastustaot- lus tehtud. „Kui riiki läbivatel 2 + 2 maanteedel on põhiliseks sõidukiiruse reguleerimine, siis 2 + 2 Tallinna ringteel on suure liikluskoormuse tõttu hoopis vajadus liiklust rahustada,” märkis Duubas. Duubas osutab, et Tallinna–Tartu maantee Neanurme– Pikknurme ehitatavale uuele 1 + 2 maanteelõigulegi on loomisel muutuvteabega liiklusmärkide paigaldamise valmidus: „Praegu pole meil veel piisavalt teadmisi, millised on nende lõikude võimalikud kitsaskohad ja kas neid on võimalik muutuvmärkide abil lahendada ning kas see on tasuv moodus. Samas on kulu nende lõikude muutuvteabega märkidega varustamiseks väike. Nen- de abil saab lõikudel näiteks piirata veokite möödasõite või halbade teeolude korral üldse möödasõidud keelata. Papiniidus on meil töös kõrgussüsteem, mis püüab kinni gabariitidest kõrgemad masinad.” 1 + 1 maanteedel pole Duubase sõnul tasuv muutuv- teabega kiiruspiirangu liiklusmärke paigaldada, sest sealne lubatud sõidukiirus on 90 kilomeetrit tunnis.
Projektijuhi teada oli probleeme teisigi: „Kuna tellija oli lahenduste otsimisele avatud, siis jõudsime minu meelest kvaliteetse ning kõiki liiklejaid rahuldava tulemuseni – ohutum ja sujuvam liiklus on nüüd võimaldatud Tallinnast kuni Mäoni.” Suure liiklusintensiivsusega 2 + 2 teelõigud on 25 kilomeetri ula- tuses ka Lätis projektipartneril Riia ümbruses, kus Riia–Pihkva maantee on oluliseks ühendusteeks regioonide, suurte sadamate, logistikakeskuste ja pealinnade vahel. Lätlased rajasid 25 kilomeetri pikkusele Riia–Pihkva 2 + 2 sõidu- rajaga riigitee lõigule maanteedel E67 kuni A1 samuti muutuv- teabega elektrooniliste märkidega piirkiiruste lahenduse ning kuni Eesti piirini kasutatakse liiklejate teavitamist võimaldavaid muutuv- teabega hoiatusmärke. Kahe riigi liiklust korraldavad ametid lõid ka proaktiivse piiriülese liikluskorraldusplaani, et rahvusvaheline liiklus oleks maksimaalselt sujuv ka keerukates oludes. Aastatel 2020–2022 Eesti ja Läti ametite koostöös elluviidud piiri- ülese ühisprojekti SMART E263/E77 targad liikluslahendused vähendavad arvestuslikult sõiduaega kogu trassil 0,8 protsenti ja 2 + 2 teelõikudel 5,6 protsenti, lisaks paraneb liiklusohutus kogu Tallinna–Tartu–Luhamaa–Riia transpordikoridoris.
Projekti kogueelarve oli 2 597 242 eurot, mida kaasrahastas 2 103 766 euro ulatuses Kesk-Läänemere programm.
Muutuvteabega infotabloo paigaldamine.
Foto: Traffest OÜ
65
TEEJUHT / NR 6
Powered by FlippingBook