ÕHK
Threodi droonid on ette nähtud kas visuaalseks vaatluseks, mida võimaldavad kaamerad või mingi olukorra jälgimiseks erinevate sensoritega.
hindadele – droonides nähakse sõjategevuses suurt abi, neid n-ö kulub palju ja eks siis ikka soovi- takse sama raha eest saada võimalikult palju. See paneb tootja mõtlema sellele, kuidas lennumasi- naid lihtsamini ja odavama omahinnaga valmis- tada. „Militaarotstarbel on droone kasutatud juba ammustest aegadest, aga Ukraina sõjas on droonide tähtsus saanud senisest ilmsemaks ja neist on hakatud rohkem rääkima,” leiab Vaik. „Aga lisaks sõjale on droonidel rohkesti kasutus- valdkondi ka tsiviilkäibes. Näiteks kõikvõimalikud seiretegevused, objektide või territooriumite val- vamine, üldiselt igasugune olukord, kus on vaja teada, kas keegi mingil alal liigub, kes see on ja kuhu ta suundub. Märksõnad on siin veel turvali- suse tagamine, julgeolek, piirivalve, suurüritused, metsatulekahjud – kõik sellised juhtumid, kui on vaja mingist territooriumist kiiresti ülevaadet saa- da. Igal juhul on drooni kasutades seda kõike teha märksa odavam, ohutum ja lihtsam, kui lennata tavalise kopteri või lennukiga.” Lisaks sellele, et Threodi droonid on kasutusel Eesti kaitseväes, hankisid ka piirivalvurid neid ja saavad oma droonid kätte aasta lõpus. Ka sise- kaitseakadeemia saab peagi Threodi drooni. Lisaks on neid soetatud paljudesse teistesse riikidesse ja neid on jõudnud ka Ukraina lahingu- väljadele. Muuhulgas on droone soetatud vaba- tahtlike annetuste toel. Kuna drooni juurde käib ka juhtimissüsteem, lisavarustus ja tarkvara, siis üldjuhul ostetakse terve pakett, mis koosneb kõigest ülalnimetatust ning paarist-kolmest droonist. Sellise komplekti hind küünib poole miljoni euroni. Komplekti juurde kuulub ka paar- kolm nädalat vältav droonioperaatori koolitus, kus lisaks otsesele lendamisele õpetatakse ka aerodünaamika, meteoroloogia jt asjassepuutu- vate teadusharude põhialuseid. Arno Vaik kinnitab, et klientidelt saadud tagasi- side põhjal meeldib neile Therodi droonide juures eelkõige kasutusmugavus ja drooni juhtimiseks kasutatav tarkvara. „Eks kümme aastat ole ka juba paras aeg, et esile kerkinud vead kõrvaldada, disaini lihvida ja igati väärt toode välja töötada,” ütleb ta.
Threodi lennumasinad on küllaltki suure tiivapindalaga, mis annab neile kõvasti lennuaega juurde.
„Meie lennuvahendid on välja töötatud ajal, mil ühtseid reegleid polnud veel olemas. Olnuks need olemas olnud, siis võib-olla oleksime teadnud mingite nüanssidega rohkem arvestada,” nendib Vaik. „Eks järgmist lennuvahendit disainima hakates ongi esimene asi see, et tuleb lähtuda nendest nõuetest. Takkajärgi mõeldes oleks võinud tõepoolest mõned asjad teistmoodi teha. Iseenesest lihtsad asjad, aga nende ümbertegemine tähendab sisuliselt uue drooni ehitamist.”
Threodi droonile võib lisaks kaamerale paigaldada ka teistsuguseid sensoreid, näiteks lidari, gaasianalüsaatori vmt.
Kopterist või lennukist odavam ja ohutum Läinud aastal Ukrainas alanud sõda andis Threodi lennumasinate tootmisele koguse mõttes üksjagu hoogu juurde. Arno Vaigu sõnul muutus ennekõike tootmise ja arendustöö fookus. Nii sai aktuaalseks drooni juhtimine piirkondades, kus esineb GMSi häiringuid. Ta möönab, et kuigi droonid olid ka sõjaväljal kasutusel juba varem, hakati nendest just Venemaa Ukraina agressiooni ajal eriti palju rääkima kui tõhusast abimehest vastaspoole tegevuste jälgimisel. Suurenenud on nõudlus ja mõningal määral ka surve
96
TEEJUHT / NR 6
Powered by FlippingBook