UUDISED
Foto: Lennuliiklusteeninduse AS
Kaugjuhitavast lennujuhtimistornist ehk irdtornist juhitakse lennuliiklust video- ja audiosüsteemi abil, lennujuht ei pea enam töötama lennujaamas asuvas lennujuhtimistornis. Irdtorn: Eesti maailmas esirinnas
Lennujuhtimistorni sisevaade.
„Irdtorni süsteemi kaudu teenust pakkuma hakates saime hakkama päris suure asjaga – nimelt oleme maailmas kuues riik, kes pakub teenust irdtorni keskusest ning meie arendatud irdtorni süsteem koostöös Adacel Technologies Limitediga on maailmas viies süs- teem, mis on sertifitseeritud ja kasutusele võetud,“ tutvustas Lennuliiklusteeninduse Aktsiaseltsi äriarenduse osakonna juhataja Teve Rahula. Tartu lennuvälja irdtorni süsteemil REVAL on aeronavigatsiooni- seadme sertifikaat ja eesmärgiks digitaliseerida kõik Eesti regio- naallennuväljad aastaks 2025. Esimene pääsuke – Tartu Irdtorni keskus asub Tallinnas ning esimene lennuväli, millele hakati 2023. aasta kevadel osutama teenust irdtornikeskusest, oli Tartu. Pilootidele jääb kogemus pakutava lennuinfoteenusega samaks, kuna teenuse sisus ega ka raadiosides muudatusi ei teki.
Tallinna lennuvälja käitusjuhi Tormi Loide sõnul suurendab irdtorni projekt lennujaama tõhusust. „Kuna Tartu lennuliiklust on kogu aeg juhtinud Lennuliiklusteeninduse töötajad, ei too see igapäevases töökorralduses muutusi, kuid annab võimaluse saada osa uuendus- test, mida seni pole Eestis veel kasutatud.“
Järgmine väikelennuväli, millele hakatakse Tallinna irdtornikesku- sest teenust osutama, on Kuressaare.
„Nüüd, kus Tartu lennuvälja digitaliseerimine on edukalt lõpule viidud, saame keskenduda järgmisele etapile ehk Kuressaarele, kus praegu oleme planeerinud varioperatsioonid käesoleva aasta lõppu ja teenuse üle toomise Kuressaare lennuväljalt Tallinna irdtorni- keskusesse 2024. aasta esimesel poolel,“ lisas Lennuliiklus- teeninduse tegevjuht Ivar Värk.
Irdtornitehnoloogia võimaldab osutada lennuliiklusteenust mitmel lennuväljal üheaegselt ühest keskusest, tagades ohutu ja kvaliteetse teenuse ööpäevaringselt sõltumata ilmastikuoludest. Ühtlasi võimaldab irdtorni kontseptsioon pakkuda lennuliiklusteenuseid oluliselt paindlikumalt ja kuluefektiivsemalt. Kaugjuhitava lennujuhtimistorni idee ulatub aastate taha: juba 2016. aastal käivitas Lennuliiklusteenindus irdtorni projekti koostöös ASiga , et Eesti nelja Cybernetica regionaalse lennuvälja (Tartu, Kuressaare, Pärnu, Kärdla) teenused digitaliseeritaks. 24. veebruaril 2022 omandas globaalne tehnoloogiaettevõte Cybernetica loodud Adacel irdtorni tehnoloogia ja võttis üle selle arendamise.
Hea teada:
Kaugjuhitav lennujuhtimistorn ehk irdtorn on tehnoloogia, mis võimaldab lennuliiklusteenuse (lähilennujuhtimise teenus või lennuinfoteenus) osutamist video-audio- süsteemi vahendusel ja lennujuhi töökoht ei pea enam paiknema teenust vajava lennuvälja füüsilises tornis. Lennujuhi või lennuinformaatori töökoht paikneb irdtornikeskuses, kuhu on koondatud mitme lennuvälja kohta käiv kogu teenuse osutamiseks vajaminev informatsioon – lennuvälja visuaalne pilt, raadioside, ühendused lennuväljaseadmetega.
97
TEEJUHT / NR 6
Powered by FlippingBook