Kreet Stubender-Lõugas , Teejuhi toimetaja
Mis oli ettevõtte algne eesmärk 2018. aastal ja mille poole lähiaastatel liigute? odern Mobility alustas oma tegevust isejuhtivate busside M katsetamistest Eestis. Juba esimesest Tallinnas Kadri- orus toimunud Navya bussi katseprojektist saime üsna kiiresti teadmise, et tulevikus pole isejuhtival bussil ühistranspordi- teenust pakkudes mõtet sõita range graafiku ja marsruudiga. Ei tasu ju ultramoodsat tehnoloogiat vanamoelise teenusemudeli järgi nii- sama tühjalt ringi tiirutada, lootuses, et äkki mõni reisija tuleb peale. Targem on minna siis, kui sõitjad soovivad, ja sinna, kuhu nad taha- vad. Kuni isejuhtimise tehnoloogia alles areneb, oleks mõistlik ka tava- pärast ühistransporditeenust uuendada. Senised mudelid pole kvali- teetse teenuse pakkumiseks piisavad. Ligipääs ühistranspordile on eriti hajaasustatud piirkondades puudulik ega vasta inimeste tege- likule liikuvusvajadusele. Selge, et igale poole tavapärast liinibussi tööle panna polegi võimalik, aga kui täidetaks vaid reaalseid telli- musi, mitte ei sõidetaks tühja bussiga igaks juhuks ringi, hakkab asi juba jumet võtma. Kogu maailmas on viimastel aastatel palju tähelepanu pööratud ühistranspordi täiendamisele nõudluspõhise sõiduteenusega (ingl Demand Responsive Transportation , DRT), mis annab võimaluse jõu- da palju rohkemate inimesteni kui seni. See teenus tuleb tööle panna koos tavaliinivõrguga. Selleks on tarvis tarkvara, mis esiteks liidab inimeste sisestatud sõidusoovid võimalikult optimaalseteks sõidu- ringideks ja teiseks ühendab selle teenuse ka tavaliinivõrguga. Modern Mobility on küll tarkvaraettevõte, kuid oleme seotud selle uue mudeli väljatöötamisega praktilise kogemuse kaudu – nimelt on alustatud nõudluspõhise teenuse osutamist nii Saaremaal kui ka Tartu linnas Vorbuse piirkonnas. Mis on nõudluspõhine ühistransport ja millised on sellega seotud väärarusaamad? Kõige enam on levinud arvamus, et tegemist on taksoteenusega, mi- da on selle kalliduse pärast võimatu maapiirkondade inimestele pak- kuda. Meie võrdleme seda teenust tavapärase bussiliiklusega, mille puhul bussil on lihtsalt iga päev erinev graafik ja marsruut, mis on koostatud sõitjate soovide põhjal. Erinevalt taksost on sõidukis ka teised sõitjad ja üldjuhul saab valida teatud sõiduaegu, nii et pri- Modern Mobility OÜ pälvis Eesti ühistranspordi 2022. aasta teo tiitli. Ettevõtte kaasasutaja Tanel Talve võrdleb nõudluspõhise ühistranspordi teenust tavapärase bussiliiklusega, millel on lihtsalt iga päev erinev graafik ja marsruut, mis on koostatud sõitjate soovide põhjal.
INTERVJUU Tanel Talve Modern Mobility OÜ kaasasutaja
Kõige olulisem tulemus oli lükata ümber müüdid, et sellist teenust pole vaja; et senine liinivõrk rahuldab palju kallim, et seda pole võimalik osutada, ning et inimesed pole nõus nende vajadustele vastava ja kvaliteetse teenuse eest omaosalust maksma. inimeste vajadusi; et teenus on senisest nii
vaatne uksest-ukseni-teenus see ei ole. Sama päeva tellimuste ühte- sidumine ja võimalikult paljude inimeste teenindamine ühe sõidu- ringi jooksul ei tee teenust ka ülemäära kalliks. Tihti on see soodsam variant kui tavapärase bussiliini käigushoidmine. Kindlasti tasub mainida, et varem kasutusel olnud nõudeliinid, kus liinibuss ei sõida alati lõpp-peatusse, vaid teeb seda vaid siis, kui keegi on seda tellinud, pole päris see, mida maailmas nõudluspõhise teenuse all mõistetakse. See on küll samm selle poole ja nii mõneski piirkonnas mõistlik, kuid sellisel juhul jääb nõudluspõhisus ikkagi seotuks tavaliini marsruudi ja graafikuga, mis ei pruugi inimestele sobida. Kuhu on nõudluspõhisega ühistranspordiga Eestis praeguseks jõutud? Praeguseks on meil ellu viidud aastane katseprojekt Saaremaal ja jätkame sõite Tartus Vorbuse piirkonnas. Kõige olulisem tulemus oli lükata ümber müüdid, et sellist teenust pole vaja; et senine liinivõrk rahuldab inimeste vajadusi; et teenus on senisest nii palju kallim, et seda pole võimalik osutada, ning et inimesed pole nõus nende vaja- dustele vastava ja kvaliteetse teenuse eest omaosalust maksma.
113
TEEJUHT / NR 4
Powered by FlippingBook