Teejuht talv 2022

Foto: Eesti Kunstimuuseum

Foto: erakogu

Edukas ja trendikas sport-girl on sõitnud linnast autoga külla oma kiviraidurist kallimale. Mees ei vaata maalil mitte neidu, vaid autot, kaheukselist sport - likku kupeed, modern - se elu sümbolit.

Julius Johannsoni kiri linnavalitsusele, milles ta palub anda oma tütrele luba juhtida tema kaheistmelist autot.

wigastades woodrilaudu.“ Kui kahju tasumises oli kokku lepitud, jät- kus sõit takistusteta. Naised ja autosport Neljarattaline sõber oli ka pilet autospordi juurde. Toona ei tähendanud autosport võistlemist, vaid autokeskset seltskondlikku hobitegevust. Eesti Autoklubi ja teised klubid korraldasid uhkeid üritusi, väljasõite, reise jms. Kuulumine sellesse ringkonda varustas inimese muu kõrval kasulike kontaktidega nii Eestis kui ka välismaal. Just Eesti Autoklubis propageeriti veendumust, et auto ja naine sobivad suurepäraselt kokku. 1929. aastal andis klubi häälekandja Auto teada: „Autosport eriti arendab nägemist, teeb käed tugevaks ja ei vaeva kehaliikmeid nagu jooksud ja hüpped…“ 1931. aastal loodi Eesti Autoklubi juurde naisi koondav daamide komitee. Selle inspireeriva algatuse võtsid naised rõõmuga vastu. Autoeesrindlased kutsusid naisi tehnilistel aladel end igal viisil arendama ja täiendama. Ajakirjas Auto ilmus 1939. aastal meelde- jääv üleskutse: „Naised rooli taha! Naised õppigu mootoreid niisama hästi tundma nagu õmblusmasinaid!“ Kuigi 1930. aastate teisel poolel hakkasid naised osa võtma ka autospordiüritustest, ei saa neist ühtegi pidada tänapäevases mõt- tes autosportlaseks, sest harjutamises ja võistlemises puudus

Ajakirjas Auto ilmus 1939. aastal meeldejääv üleskutse: „Naised rooli

taha! Naised õppigu mootoreid niisama hästi tundma nagu õmblusmasinaid!"

järjepidevus. Leidus aga naisi, kes orienteerusid oma autosportlas- test abikaasade tõttu tollases võidusõiduelus hästi. Julius Johann- soni peres oli neid kaks: ema Alide ja tütar Eugenie-Adelheid. Alide Johannson, kes kuulus ka Eesti Autoklubi daamide komiteesse, oleks võib-olla mõnel autospordiüritusel osalenudki, kui ta poleks 1936. aastal 48 aasta vanusena lahkunud.

123

TEEJUHT / NR 4

Powered by