Teejuht talv 2022

ui tahta vähem kui poole tunniga pealinnast Hiiumaale K jõuda ja sama ruttu ka tagasi, on selleks võimalus 12 korda nädalas. Iga päev, argipäeviti isegi kaks korda, väljub Tallinna lennujaamast 19kohaline kahe turbopropeller- mootoriga lennuk, mudeliks kas Jetstream 31 või 32. See pisike kuid töökindel Inglismaal toodetud lennumasin teenin- dab reisijaid ka pühade ajal ning võib vajadusel lennata kuni 1260 kilomeetrit järjest. Esimene Jetstream tõusis õhku aastal 1980, kui British Aero- space (hiljem BAE Systems) võttis üle värskelt riigistatud Šoti lennukitootja Scottish Aviation kavandid ja arendas nendest hulga peamiselt USA tarbija jaoks mõeldud liinilennukeid. Seda tüüpi masinaid ehitati aastani 1993, kokku 386 tükki. Praegu on neist Euroopas alles vaid 15, millest mõned kuulu- vad Leedu firmale Transaviabaltika, mis teenindab ka Kärdla liini. Suurima võimekuse ja mahutavusega lennuk liigub aga loo- mulikult mandri ja Saaremaa vahel. Viis aastat tagasi asutatud Eesti lennufirma NyxAir opereerib kokku üheksast masinast koosnevat lennukiparki, sealhulgas ka ATR 42-500, mis viib 40 minutiga Tallinnast Kuressaarde. Esimene ATR valmis 1981. aastal samanimelise Prantsuse-Itaalia lennukitootja käe all,

Eestis lendav mitmete tehniliste täiendustega ATR 42-500 töötati aga välja juulis 1995.

See kahe mootori ja kuue labaga propelleritega lühimaalennuk ma- hutab kuni 48 reisijat, vajab juhtimiseks kaht pilooti ja lennukil on varasemate versioonidega võrreldes täiustusi nii kandevõimes, mürasummutuses kui ka vastupidavuses temperatuurile ja kõrgu- sele. Kolmas liin, mida haldab Eesti lennuettevõtja Diamond Sky, veab reisijaid ja kaupa Pärnust Ruhnu, Ruhnust Kuressaarde ja tagasi. Mitu korda nädalas liigub sellel suunal üheksat reisijat ja kaht pilooti kandev Britten-Norman Islander BN2B-20, jõudes 35 minutiga Ruhnu saarele ja sealt edasi 25 minutiga Saaremaale. Islandere toodab alates aastast 1965 Inglise erafirma, 1993. aastal ilmunud 2B-20 on tõeline tööhobune, millel on varasemate versioonidega võrreldes muuhulgas täiustatud mürasummutus ning suurendatud maandumismass. Sarnast tüüpi kahe kolbmootoriga reisilennukit kasutati ka näiteks 2015. aasta James Bondi filmis „007 Spectre“, kus filmiti kaheksa lennukiga langevarjuhüppeid, neist üks oli Eesti Langevarjuklubile kuulunud Islanderi varasem versioon 2A-26 hüüdnimega Brita.

LENNUKITE ANDMED

Britten-Norman Islander BN2B-20

ATR 42-500

BAE Jetstream 31/32

NyxAir OÜ ATR, Prantsuse-Itaalia 48

Transaviabaltika British Aerospace, UK 19 2 pilooti 14,3701 m

Diamond Sky OÜ Britten-Norman, UK 9 2 pilooti 10,9 m 4,4 m 14,9 m 30,2 m² 2994 kg 2857 kg 250 km/h 900 km 5,7404 m/s 6004 m Lycoming Piston

Omanik: Tootja: Reisijate mahutavus: Meeskond: Pikkus: Kõrgus: Tiivaulatus: Tiibade pindala: Kaal tõusul: Tühikaal: Maksimaalne kiirus: Lennukaugus: Tõusu kiirus: Lennukõrguse ülempiir: Mootor:

2 pilooti 22,70 m 7,60 m 24,60 m 54,5 m²

5,321 m 15,85 m 25,2 m² 6954 kg 4360 kg

18 600 kg 11 250 kg 556 km/h

487 km/h 1260 km 10,6 m/s 7600 m 2 × Garrett TPE331-10UG turboprop võimsusega 700 kW

1326 km 9,40 m/s 7620 m 2 × Pratt & Whitney PW127E mootorit (2,500 SHP)

147

TEEJUHT / NR 4

Powered by