Teejuht talv 2022

MAA

Visioonikõne: Eesti teedevõrk aastal 2040.

Eesti teedevõrk kui osa Euroopa TEN-T võrgustikust.

Teedevõrgu arenguhüpe Poola näitel.

Innovatsioon teedeehituses.

Euroopa Liit on eraldanud raha raudtee ja maanteede põhivõrgu väljaehita- miseks. Lisaks nimetas Ruijters ELi finantsasutusi, kust on võimalik leida inves- teeringuteks lisarahastust, samuti rõhutas ta avaliku ja erasektori koostöö oluli- sust. Ruijters küsis, mis takistab Eestil kasutada ELi lisarahastusvõimalusi, et tagada maksimaalne ühendatavus Euroopaga võimalikult lähedases tulevikus, mitte saja aasta pärast. Poola riikliku teede peadirektoraadi nõunik Marcin Nowacki tõstis oma ette- kandes esile Eesti jaoks ehk üllatava tõsiasja, et Poola ei ole praeguste kriiside ajal investeeringuid taristuehitusse sugugi vähendanud – pigem vastupidi. Investeerimine maanteede, kohalike teede ja raudtee moderniseerimisse ning väljaehitamisse jätkub, sest selles nähakse strateegilist prioriteeti. Hinges kasvas kadedusenoot ka Rootsi Transpordiameti strateegilist planeerijat Kenneth Natanaelssoni kuulates. Rootsi strateegiline visioon on tulla kõigile lähemale. „Pikaajaline plaan hõlmab nii linnasisest kui ka linnadevahelist liiku- vust maanteedel ja raudteel, suurt rõhku pööratakse CO jälje vähendamisele 2 ning liiklusohutuse suurendamisele,“ kirjeldas Natanaelsson. Küsimusele, mis saaks, kui sarnaselt Eestiga langeks Rootsi teehoiu eelarve poole võrra, vastas Natanaelsson lakooniliselt: „Katastroof!“ Ta rõhutas, et teehoiuvajadus hoopis suureneb lähiajal nii teede kulumise tõttu kui ka seepärast, et ees ootab moderni- seerimine ning CO jälje vähendamine. Vajadused nõuavad ka suuremat eelarvet 2 ja Rootsil on see tänu eri maksude laekumisele enam-vähem olemas. Mis on aga Eesti pikk plaan ja kas me julgeme siin maksuküsimust tõstatada?

Küsimusele, mis saaks, kui sarnaselt Eestiga kaha- neks Rootsi teehoiu eel- arve poole võrra, vastas Rootsi Transpordiameti strateegiline planeerija Kenneth Natanaelsson lakooniliselt: „Katastroof!"

64

TEEJUHT / NR 4

Powered by