Teejuht talv 2022

Meie, insenerid, saame vajaduse korral muidugi teha täpsemaid arvutusi ja anda rahva esindajatele parimat nõu. Seda ei nimetaks ma kindlasti lobi-, vaid pigem teavitustööks, mille eesmärk on päästa elusid ja parendada kesk- konda maksumaksjale võimalikult soodsa hinnaga.

Foto: Tanel Meos

Tallinna ringtee, Tartu ja Pärnu ümbersõitude, Väo–Maardu, Topi jt sõlmede väljaehitamise tulemusena on tehtud selle äärde sada- desse miljonitesse eurodesse ulatuvaid investeeringuid ja loodud on sadu uusi töökohti. Tallinna–Mäo lõik on äsja valminud, aga piir- konnas on end sisse seadnud juba nt Paide piimakombinaat ⁵ ja Mäo teraviljaterminal ⁶ . Ootamas on 2 + 2 tee pikendus Imavereni, kus juba toimuvad suured erasektori arendustööd. Sellest aastast alates tuleks sotsiaal-majanduslikku analüüsi lisada ka riigi julgeoleku mõõde , sh mõju NATO partneritele. Näiteks peame hakkama järjest rohkem arvestama oma põhja- naabri sooviga NATO liikmeks astuda. Nii nagu meie, tahavad ka soomlased ühendada end jäädavalt järjest mõjuvõimsamaks kas- vava Poola ⁷ tugeva ja kiire taristuga, nagu Rail Baltic ja Via Baltica. Riikide julgeolek on teatavasti hindamatu väärtusega. Kuna Eestil on Euroopa Liidu väikseim välisvõlg , ei saa raha kind- ⁸ lasti olla vabanduseks, et lükata määramatusse tulevikku kiire, ohu- tu ja sajandeid kestva Euroopa-suunalise ühenduse loomine. Kind- lasti tasub analüüsida olukorda laiemalt ning teha seejärel mõistli- kud valikud, arvestades kogu Eesti teedearendust ja selle mõju ühis- konnale laiemalt.

Tootlikkus: - väiksem vahemaa - kokkukoondumine

Investeeringud transporti

Vahemaa muutus Kohapealsed muutused: - kodumajapidamised - ettevõtted - omavalitsus

Üldine sõidukulu

Erasektori inves- teeringud ja maa- kasutuse muutus: - elamumaa - ärimaa

Teekonna muutumine

Tööturg: - osalus - hõive

Kasutaja eelised

Joonis 5. Transpordisüsteemi parendamise laiem sotsiaal-majanduslik mõju Allikas: Anthony J. Venables 2016. Incorporating wider economic impacts within cost-benefit appraisal. Discussion Paper 2016-05. OECD.

VIDEO | Kuidas on muutnud kaasaegne neljarealine tee elu Paides? ⁵ – Delfi ärileht, 10.11.2022. ⁶ . – Maaleht, 17.11.2022. Kevili ehitab Mäosse terminali, et vallutada Kesk- ja Lääne-Eesti ⁷ . – Forte, 09.09.2022. Poola jätkab relvaturul lammutamist: poolakad ostavad 96 ründekopterit AH-64 Apache ⁸ . Eurostati finantsstatistika ELi riikide valitsussektori kohta

71

TEEJUHT / NR 4

Powered by