Teejuht talv 2022

MAA

Lisaks kõrge puhtusastmega hüdrolüüsitud ligniinile toodab Fibenol lehtpuidust ka uue põlvkonna suhkruid ja ainulaadset mikrokristallilist tselluloosi.

oli selleks väga hea võimalus. Rajatud lõiku uurib Tallinna Teh- nikaülikool, kes võrdleb seda klassikalise asfaldilahendusega.

Karli Kontson (KK): Fibenoli territooriumil kasutati nii ligniiniga kui ka ilma ligniinita asfaltsegu ja see andis hea võimaluse võrdluseks. Paigaldamisel ei täheldatud erinevusi töödelda- vuses ja ligniiniga segu korral ei pidanud midagi ümber planee- rima ega häälestama. Küll aga saatis segu paigaldamist lignii- nile omane puidulõhn. Kui palju suudab ligniin bituumenit asendada? KK: Ligniini kasutamisel on oluline, et see ei kahjustaks asfalt- segu funktsionaalsust ja vastupidavust. Imavere tehase terri- tooriumi asfalteerimisel katsetasime segusid, mille koostises on kuni 15% bituumenist asendatud ligniiniga. Laboris saadud tulemused näitavad aga, et olime liigagi konservatiivsed ja sisaldust oleks saanud suurendada. See kogemus ühtib ka teistes riikides tehtud uuringutega. Näiteks Rootsis paigalda- tud katselõikudes on ligniiniga asendatud kuni 25% ja Hollandis ka üle 50% bituumenist. Tulevikus soovime katsetada juba suu- rema ligniinisisaldusega segusid. Millised omadused on ligniiniga asfaltsegul? KK: Ligniiniga segu ei erine omaduste poolest tavalisest se- gust. Imavere tehase katsetulemused näitavad, et ligniiniga segu poorsus ja vastupidavus naastrehvide kulumisele on võrdväärsed samal objektil kasutatud ligniinita asfaltsegu

Ligniin.

Kus saab ligniini kasutada? KP: Ligniin sobib naftasaaduste asendamiseks paljudes raken- dustes. Näiteks on sellega võimalik asendada asfaltsegus olevat bituumenit. Laiemalt võttes on ligniin heaks tooraineks kogu keemia- ja materjalitööstusele. Sellest saab toota näiteks bioplasti ning asendada värvides, vaikudes ja lakkides kasutatavaid fossiilset päritolu liimaineid. Milline on olnud Fibenoli senine kogemus teedeehituses? KP: Meie esimene kokkupuude oli rahvusvahelises projektis REWOFUEL, kus üks partneritest – PEAB Asfalt Rootsist – katsetas ligniini põhjamaises asfaltsegus laboris. Edasi oleme katsetanud ligniini koostöös Tallinna Tehnikaülikooli teedeehituse ja geodeesia uurimisrühma teadlastega. Mida kujutab endast Fibenoli bioasfaldi katseprojekt? KP: Rajasime Imavere katsetehase territooriumile bioasfaldist lõi- gu, et järgida tehase terviklahenduses kestlikkuse põhimõtet. Ka- sutame tehases toormena puidujääke, töötame taastuvenergial, taaskasutame u 90% protsessiveest. Otsisime lahendusi ka tehase väliskeskkonna jaoks ja meie oma ligniinist bioasfaldi katsetamine

94

TEEJUHT / NR 4

Powered by