MAA
Ligniini lisamisega vähendame märkimisväärselt asfaltsegu CO jälge. 2
Kui asendada ühe kilomeetri pikkuse kergliiklustee lõigu asfalteerimiseks mõeldud segus bituumen 20% ulatuses ligniiniga, siis on CO jälje 2 kokkuhoid u 30% ja hinnatõus sõltuvalt ehitushindadest 5–10%.
Ligniinil on bituumeni vananemist aeglustav mõju.
Kas ligniini saaks kasutada ka pindamise ja mössi emulsioonis? KP: Teaduskirjanduse andmetel saab, kuid täpsemad katsetused Fi- benoli ligniiniga on selles valdkonnas alles algamas. Kui konkurentsivõimeline on ligniinisegu hind praegu ja millist arengut prognoosite? KP: Kui asendada ühe kilomeetri pikkuse kergliiklustee lõigu asfal- teerimiseks mõeldud segus bituumen 20% ulatuses ligniiniga, siis on CO jälje kokkuhoid u 30% ja hinnatõus sõltuvalt ehitushindadest 2 5–10%. Praegu on planeeritud Imavere katsetehase ligniini tootmise täis- võimsuse mahuks u 8000 tonni aastas. Sinna jõuame 2024. aastal. Sellele kogusele konkureerib lisaks teedeehitusele ka näiteks plastitööstus. Valmiva katsetehase tootmismaht on seega piiratud ja nõudlus ületab pakkumise. Tööstusliku tehase käivitamisel hak- kab ligniini kättesaadavus kindlasti paranema – prognoosime um- bes kümnekordset mahukasvu, mis toob omakorda alla ka toorme hinna.
rakendatakse koos teiste CO jälje vähendamist võimaldavate teh- 2 noloogiatega, millest üks oleks sooja asfaltsegu tootmine.
Kui lihtne on teha ligniiniseguga laborikatseid? KK: Laboris tehti kõik vajalikud katsed ja mingeid probleeme ei kaas- nenud. Lähtusime samadest katsemeetoditest, mida rakendatakse tavasegude korral, sest ligniiniga segud peavad vastama samadele nõuetele. Kas on tehtud ka bituumeni vananemise katseid? KK: See on väga oluline aspekt, sest teadupärast on bituumeni vana- nemine üks peamistest teguritest, mis lühendab teede eluiga. Tea- duspublikatsioonides on tuvastatud, et ligniinil on bituumeni vana- nemist aeglustav mõju ehk sellega on võimalik teede eluiga piken- dada. Koostöös Fibenoliga oleme planeerinud lisauuringuid, et kont- rollida, kuidas ligniin mõjutab bituumeni reoloogilisi omadusi. Selle kõrval on kavas ka vananemise katsed. Kui tulemused selguvad, saame neid ka laiemale ringile tutvustada.
98
TEEJUHT / NR 4
Powered by FlippingBook