Teejuht talv 2023

VESI

MEREKEEL

Noppeid laevamehaanika terminoloogiast

Jüri Kask

Tänapäeva tehisjõuseadmetega laev on rohkearvuliste masinate, mootorite, mehhanismide, seadmete, aparatuuri, torustikusüsteemide ja kaablivõrkudega keerukas insenerirajatis. Seoses keeruli- susega on tihti tekkinud probleemid valdkonna terminite kasutamise ja eriti tõlkega võõrkeeltest. Käesolevas kirjutises on käsitletud laevamehhanismide termineid koos selgitusega. Laeva käitamine (ship operation) on laeva kasutus, ekspluatatsioon. Laeva jõuseadmed ( ship´s power (generation) plant) on masinate, mehhanismide, mootorite ja süsteemide kogum, mille ülesanne on laeva käikuvuse ja teiste talituste tagamine vajalike energialiikidega – mehaanilise, soojus- ja elektrienergiaga. Neid energialiike pole võimalik vahetult kasutataval kujul piisaval hulgal varuda ja säilitada, mistõttu neid tuleb toota esmastest energiaallikatest, milleks on laevakütused. Masina kontrollruum on masinaruumi mehhanismidest eraldatud spetsiaalne heli- ja tulekaitseisolatsiooniga, tavaliselt veeliinist kõrgemal paiknev laevaruum, kuhu on paigutatud laeva jõuseadmete keskjuhtimispult ja tavaliselt ka peajaotuskilp. Peamasin (main engine) on kõige olulisem jõuseade laevas, mille põhieesmärk on laeva käikuvuse tagamine.

Käikuvus (propulsion) on laeva mereomadus: võime saavutada käiturite abil vajalik kiirus jõuseadmete vähima võimsuskuluga. Käitur (propulsion device, propulsion unit, propulsor) on laeva liikumapanevat jõudu tekitav seade. Praktiliselt kõigil nüüdis- aegsetel laevadel kasutatakse hüdrodünaamilisi reakiivkäitureid, valdavalt labakäitureid (sõukruvi, tiivikkäitur), kiirlaevadel ka jugakäitureid. Hõljukitel ja lauguritel kasutatakse aerodünaami- lisi reaktiivkäitureid (õhupropellerid või reaktiivdüüsid). Enam kui 90% laevadest kasutab käiturina sõukruvisid, mis võivad olla fikseeritud või reguleeritava sammuga.

Laevajõuseadmed liigitatakse pea- ja abijõuseadmeteks.

Laeva peajõuseadme ( ship´s propulsion plant, propulsion machi- nery) , mis koosneb peamasinast, pea- või otseülekandest, võlli- liinist (shaftline, shafting) ja käiturist koos neid teenindavate abimehhanismidega ja süsteemidega, ülesanne on laevale käiku- vuse tagamine. Peajõuseadme järgi liigitatakse laevu mootor- (peamasinad on kolbsisepõlemismootorid, põhiliselt diiselmootorid), auru- (peamasinad on aurumasinad või -turbiinid), turbiin- (peamasinad on auru- või gaasiturbiinid), elektri- (peamasinad on diisel- või turbo-elektrigeneraatorid, peaülekanded sõuelektrimootoritega), aatomi- ehk tuuma- (pea- ja abimasinad on auruturbiinid, mis saavad auru tootmiseks vajaliku soojusenergia tuumareaktorist) ja hübriid- (mitme eri tüüpi peajõuseadmetega) laevadeks. Peaülekande (main transmission) ülesanne on peamasina pöörete arvu vähendamine käituri optimaalse pöörete arvuni ja kui käitur saab võimsuse mitmelt peamasinalt, ka peamasinate võimsuse liitmine. Keskmise ja kiirete pööretega peadiiselmooto-

26

TEEJUHT / NR 8

Powered by